Din hjemmeside besøges primært af robotter

Hvis du sidder og er glad over alle de hits din hjemmeside får, så skal du ikke glæde dig for tidligt. En ny undersøgelse viser nemlig, at op mod 60% af alle besøg kommer fra robotter

akamai

Der bliver brugt enorme ressourcer og innovative tiltag på at lokke folk forbi virksomhedernes hjemmesider, men langt fra alt, eller bare hovedparten af den trafik kommer fra alminelige internetbrugere.

En undersøgelse som it-virksomheden Akamai lige er kommet med, viser nemlig at op mod 60% af alt trafik, specielt til virksomheder, kommer fra de såkaldte bots, eller robotter. Bots er små computerprogrammer med gode eller onde hensigter.

Den store mængde ’falsk’ trafik er et problem, og en potentiel sikkerhedsrisiko. Derfor er der en ny løsning på vej, der skal hjælpe virksomheder med at håndtere denne bot-trafik, blandt andet med at afsløre ’falske’ annoncekliks.

Tallene i rapporten fra Akamai viser, at op mod 60% af virksomhedernes webtrafik kommer fra de små internetrobotter, der er udsendt for at udføre opgaver direkte på virksomhedens hjemmeside. Det har fået Akamai til at udvikle og lancere en Bot Manager, et system der skal hjælpe virksomhederne med at håndtere deres bot-trafik.

Per Sterner, nordisk direktør for Akamai fortæller i en pressemeddelelse:

”It-systemer på tværs af brancher og industrier bliver i stigende grad drevet af algoritmer og automatiske computerprogrammer. Derfor skal virksomheder i realtid have mulighed for at identificere, kategorisere, blokere og håndtere de forskellige typer af bots”

De gode og de onde

Men det er naturligvis ikke alle bots der er dårlige, der findes bogs af alle typer. De gode bots, dem vi godt vil have til at besøge vores hjemmesider, er f.eks. webcrawlers, der bliver brugt i søgefunktioner eller til at holde en hjemmeside opdateret ved automatisk at validere htlm-koder og tjekke links.

Så er der så de ’onde’ bots, hvilket blandt andet kan være dem som Akamai betegner som ’skrabere’, små trawlere der går ind på en hjemmeside og stjæler indhold eller prisinformation. Der findes også ondsindede bots der går ind og producerer falske kliks på onlineannoncer, og dermed øger annonceomkostningerne for virksomhederne. Eller de kan blive brugt til at opkøbe særlige tilbudsvarer på en hjemmeside, og dermed gøre dem utilgængelige for virksomhedens rigtige kunder. Alt samme noget der i høj grad kan være med til at ødelægge forretningen for en virksomhed.

Dermed bliver bots pludselig til et våben som den cyberkriminelle kan bruge mod virksomheder.

”Internettet er fuld af bots, og indtil nu har virksomheder haft to valg: Enten at blokere alle bots eller lide i stilhed. Desværre er ingen af de to muligheder særlig gode. Derfor håber vi, at virksomheder med den nye løsning kan få gennemsigtighed i deres bot-trafikken, og kan bruge disse data proaktivt på forskellige områder”, siger Per Sterner.

Det gør Bot Manager

Akamais Bot Manager fungerer ved at tjekke alle besøgende bots op mod en stor database over bot-signaturer. Heri findes der over 1.300 bot-signaturer i 15 forskellige.

Så indeholder den også en brugertilpasset kategori af bot-signaturer, så virksomhederne let kan udvikle deres egne bot-signaturer og kategorier.

Real-time opdagelse af ukendte botter. Her tjekkes botternes opførsel på hjemmesiden, og hvis de går i gang med at høste data, så vil de kunne blokeres med det samme.

Bot Manager har også indbygget fleksible politikker om, hvordan forskellige bots skal håndteres på hjemmesiden.

Nogle gange er det ikke ønskeligt bare at blokere for botter – nogle gange skal der bare ryddes op. Hvis en bot bare bliver blokeret på en hjemmeside, så får operatøren besked om, at det sker og derfor ved han, at der tages forholdsregler mod botter, og han kan så igen ændre på botternes virkemåde. Samtidig er der faktisk legitime botter, der er gode for forretningen, men som belaster systemet. De skal heller ikke blokeres, men blot nedprioriteres. Alt det kan Bot Manager så håndtere.

Der er også masser af rapporteringsmuligheder i Bot Manager, og giver på den måde virksomhederne masser af indsigt i, hvordan deres hjemmesider bliver brugt – ikke mindst af bots.

About Lars Bennetzen 3837 Articles
Lars Bennetzen har været it- og gadget-journalist siden 1992, og arbejdet som redaktør på PC World, Ingeniøren, Jern- og Maskinindustrien, Procesteknik og Ugens Erhverv. I 2006 blev Lars Chefredaktør på Alt om DATA, og bestyrede det gode gamle it-blad gennem de næste 6 år. I 2012 blev Lars selvstændig og stiftede firmaet Blackbelt Communications og i 2015 startede han Tech-Test. Lars fungerer også som kommunikationskonsulent, taler, moderator og gadgetekspert.
Kommentar til artiklen?