Få styr på alle detaljer i virksomheden

Overdrag den manuelle kontrol til IT-systemer og oplev en stor gevinst, både tidsmæssigt og fagligt. Det er grundprincippet ved, at benytte sig af CRM- og ERP-løsninger i sin virksomhed

Af Andreas Pilegaard Mortensen

Udviklingen af virksomheder i dag går hurtigere end man tør forestille sig. Lynhurtigt går er to mands-firma fra to til ti, og før man ved af det har man fusioneret med en anden virksomhed, og er pludselig 30. Men hvordan optimerer man de processer, man måske tidligere udførte manuelt, da tid og overskud var til det? CRM- og ERP-løsninger kan være vejen frem.

CRM- og ERP-løsninger er IT-systemer, der varetager opgaver der kan være svære at overskue selv. Det er blandt andet et system som Dynamics 365 fra Microsoft. CRM- og ERP-løsninger er to meget abstrakte navne, for noget er i realiteten er ret simpelt at forstå, men som kan være svært selv at fuldføre til perfektion.

En ERP-løsning er virksomhedens blæksprutte og bliver endnu vigtigere i fremtiden. En del af Microsofts Dynamics 365-pakke er Microsoft Dynamics NAV, der lige præcis kan være den blæksprutte, der binder mange af de løse ender sammen i virksomheden. Dynamics NAV har nemlig en masse forskellige arme den kan benytte sig af. Programmet kan, hvis det skal siges meget firkantet, sammenlignes med et digitalt bogholderi, og skabe et stort samlet overblik over virksomheden. Det drejer sig om mange forskellige aspekter af driften af en virksomhed, såsom lageret, salg, økonomi og en eventuel produktion. Det er selvfølgelig individuelt fra virksomhed til virksomhed i hvor høj grad man har brug for de mange features som for eksempel Dynamics NAV tilbyder, men man kan også blot bruge de dele der er relevante, og finde netop den løsning der passer perfekt. ERP-systemer er altså meget vigtige for virksomheder.

I samspil med Dynamics NAV, tilbyder Microsoft Dynamics 365 også øget økonomistyring. Det sker gennem programmet Microsoft Dynamics for Financials, der giver økonomistyring på et sådan plan, at man som virksomhedsejer kan placere sit absolutte fokus andetsteds. Med styr på økonomien kan man i stedet have fokus på at optimere denne, ved for eksempel at få frigjort tid til at fokusere på salg og service, og altså på den måde optimere andre aspekter af virksomheden.

Sidst men ikke mindst tilbyder Microsoft Dynamics 365 også en CRM-løsning. En CRM-løsning kan oversættes på dansk til ”kunderelationsstyring”. Selvom det kan lyde flot og abstrakt, så er det faktisk ganske simpelt. En CRM-løsningen som denne, varetager og opbevarer alle de informationer der måtte være tilgængelige omkring kunderelationer og transaktioner. Det er altså et overblik over alle de handlinger som ens kunder foretager sig samlet på et sted.

At benytte sig af systemer, som for eksempel Microsoft Dynamics 365, er en investering. Det er en investering ligesom så meget andet er det, men for rigtig mange virksomheder, er det en investering der bærer frugt. At systemet kan varetage nogle af de opgaver, der er kedelige og simple, kan give mere plads og overskud i hverdagen blandt medarbejderne, til at optimere virksomheden andetsteds.

Læs også:

Alle Surface-produkter nu tilgængelige i Danmark Microsoft Surface Book har vi kendt et stykke tid i Danmark, ikke altid for det bedste. Men nu er hele Microsofts linje af Surface-produkter så tilgæn...
Næste Windows bliver version 10 Om Microsoft har gjort det for at drille alle os journalister, der har gættet på, at næste version af Windows ville blive version 9, vides ikke. Men p...

Del artiklen på

Kommentar til artiklen?