Farvel og goddag til fortiden

Destiny kunne have været så godt, hvis spillet ikke begik en række grundlæggende fejl. Sci-fi skydespillet formår alligevel at holde sig oven vande ved at levere en storslået stemning

Bungie har sluppet Master Chief og Halo-universet, der gjorde spilstudiet til legender blandt Xbox-fans tilbage i 2005 og årene efter. Halo-serien var årsagen til Bungies vokseværk, som spillene om Master Chief og hans virtuelle sidekick, Cortana, udkom i 00'erne. Men studiet var også stavnsbundet til Microsofts platforme, da Bill Gates & Co havde opkøbt Bungie, hvormed Halo var en Microsoft-eksklusiv serie. Nu står spilstudiet atter på egne ben, og Bungie har friheden til at prøve nye kræfter. Forbi er dagene med Master Chief og Halo – og dog.

Virker det bekendt?

Jorden er som i så mange andre sci-fi fortællinger blevet ødelagt af rumvæsner, der ikke ønsker andet end total dominans. Destiny fortæller en fremtidshistorie, hvor menneskelighedens rumeventyr handler om vores overlevelse. Du spiller Den Udvalgte, der skal redde Jorden fra de invaderende fremmede racer. The Fallen er en krigerisk race, der blot ønsker total dominering af universet gennem krig og ødelæggelse, mens The Hive er en religiøs zombiekult, der overtager og kontrollerer liv – flashback til Halo. 

Hvor der er ondskab, er der også godhed, som står parat til at hjælpe og guide. På din færd er du ledsaget af Ghost, en computer der er forbundet med dig, hvis rolle er at hjælpe dig i kampen mod ondskaben. Igen, flashback til Master Chief og Cortana.

Destiny blander genrene på godt og ondt. Du får først og fremmest et first person shooter til din Xbox One eller PlayStation 4, men Destiny er så meget mere. Kernegameplayet ligger inden for skydespilsgenren, men eventyr- og rollespilselementer er også tilstede, fordi du skal udforske storslåede fremtidsmiljøer, der giver dig åndenød, for at tjene erfaringspoints og samle ressourcer til at opgradere din helt.

Alene sammen med venner og fremmede

Destiny bevæger sig også langt ind i MMO-verdenen. Derfor kræver spillet, at du konstant er online, mens du spiller. Du er stort set aldrig alene. Om du befinder dig på Månen, Venus eller Jorden. Du vil ofte opleve, hvordan andre spillere dukker op midt under missionen. Du kan ikke rigtig kommunikere med dem foruden enkelte gestikulationer, men deciderede in-game kommunikation er ikke muligt. Med mindre du selvfølgelig giver dig tid til at åbne komplicerede menuer for at få kontakt med de fremmede spillere, hvilket du sjældent vil gøre, fordi det er for tidskrævende – glem ikke at du befinder dig midt i en mission omgivet af fjender. 

MMO-aspektet er et af spillets største problemer, eftersom multiplayerdelen ikke fungerer optimalt. Når du møder fremmede, er det irriterende, at I ikke hurtigt kan alliere jer med hinanden. En rigtig stor del af Destiny beror på samarbejde, hvilket sjældent er en succes, hvis man ikke kan kommunikere ordentligt – dette er især et problem i de teambaserede missioner. Givet, det er ikke alle spillere, der sidder med headset på, når de spiller, men muligheden for at vælge simple standard sætninger med dine direktionsknapper, såsom ”skal vi følges ad” eller ”du går til højre”, ville lette samarbejdet betydeligt. 

Et andet problem for MMO-aspektet er, at du ofte i de teambaserede missioner bliver sat sammen med spillere, der er langt højere i niveau, end du er. Vi oplevede, at vi skulle op omkring level 11, før vi begyndte at få en karakter med våbenstyrke og teknikker, der kunne bidrage fornuftigt til en sejr. Det hjælper simpelthen ikke, at du skal kæmpe imod fjender, der er på level 20, hvis du selv er omkring level 5 – gæt hvem der har de tekniske fordele! Ydermere mangler der private lobbyer. De fleste multiplayer skydespil har lobbyer, hvor spillerne kan mødes og koordinere roller samt taktik, før runden begynder – en basal feature som Destiny savner.

Dine gentagelser belønnes

Destiny er et relativt monotont spil, hvor du skal udforske mange af de samme øde landskaber igen og igen. Missionerne er også meget identiske; du skal enten undersøge et bestemt område eller finde bestemte genstande. Behovet for variation melder sig allerede efter ganske få timers spilletid.

Hvad der hiver gameplayet væk fra fiaskoens afgrund er rollespilselementerne – om end de er overfladiske. Vi elskede at opgradere vores våben, teknikker og karakter. Når du kommer højere op i niveau, vil du opleve teknikker, der markant øger dine evner samt ændrer spillets dynamik. I starten er der meget gå-og-skyd, men efter nogle timers spilletid kan du både lave høje hop, så du kan snipe fra høje positioner, og ende din spurt ved at glide om bag væggen. Dermed belønnes du for de mange timer på de samme baner.  

Fjendens kunstige intelligens bidrager også til en højere score, eftersom dine modstandere blot stopper op for at gengælde ilden, når du skyder på dem. De bevæger sig fra dække til dække. Er der flere fjendtlige soldater, kan enkelte forsøge at flankere dig, og i langt størstedelen af tiden på slagmarken bevæger fjendens sig – de står ikke og venter på en akut blyforgiftning. 

Mesterlige stemningsoplevelser

Destiny reddes også af den fantastiske, smukke grafik. Bungie har skabt stemningsfulde miljøer, der bærer kraftig præg af fremtid og dommedag – man har lånt ”lidt” fra Halo og Star Wars. Jorden ligner en storslået ødemark, hvor fremtidens datidige byer ligger hen i fantastiske detaljerede ruiner. Besøger du Månen, oplever du store månebaser, der ligger øde hen, og prangende Hive-templer gravet godt ned under Månens overflade, hvor du får en kraftig fornemmelse af uhygge og mystik, mens du venter på kontakt med fjenden. 

Bungies storslåede miljøer giver en autentisk, futuristisk oplevelse. De forskellige alienracer, gode som onde, ser udenjordiske ud. Her finder du gode detaljer i karakterdesignet, der får dig til at tro, at de kommer fra fjerne galakser.

Spillets soundtrack og liste over stemmeskuespillere er hvor sci-fi og fantasy nørder virkelig bør live op. Bungies in-house komponist, indtil han blev fyret i april i år, Martin O’ Donnell samarbejdede med Mike Salvatori og Sir Paul McCartney. Resultatet er mesterligt!

Er du vant til science-fiction film, der foregår i fremtiden, ved du, at musikken i rummet ofte er rolig, melankolsk og elektronisk med kraftige ekkorytmer. Trioen har lavet musik, der passer perfekt til de åbne planetlandskaber, hvor den rolige elektroniske musik spiller sagte, mens du løber tværs over ødemarker. Møder du modstand, tager musikken til i tempo og styrke, der skaber en intens stemning, hvor du nærmest sidder på kanten af sofaen. 

Bungie har valgt deres stemmeskuespillere med omhu. Hovedrollen, stemmen bag Ghost, tilhører Peter Dinklage (jep, dværgen fra Game of Thrones). Blandt birollerne finder du Nathan Fillon (Firefly, Serenity), Bill Nighy (The World’s End, Harry Potter), Lance Reddick (Fringe, Lost) og Peter Stomare (Minority Report, Armageddon). Det stjernebesatte team leverer solide optrædener, der støtter godt op omkring stemningen af fortvivlelse og håb blandt Jordens sidste overlevende. 

En lovende begyndelse

Bungie har lavet et stort skydespil, der forgrener sig ind i andre genrer, hvilket uheldigvis fører til et lettere overfladisk gameplay – især hvad angår MMO-delen. Gameplayet er lettere middelmådigt, og vi har det lidt skuffet over, at Destiny låner så mange elementer fra Halo-serien, fordi vi havde håbet på et spil, der virkelig brød med Halo og Bungies Microsoft-æra – et brud der betød nytænkning.

Når Destiny alligevel vinder vores hjerter skyldes det flot grafik og en lydside, hvor gode skuespillere såvel som gode musikere formår at give os en forrygende sci-fi stemning. 

Du vil have gennemført hovedhistorien i spillet efter cirka 12 timers spilletid, men der er fortsat mange udfordringer og avenuer i universet, som fortjener din opmærksomhed. Bungie har ikke skabt en kultklassiker, men det kan Destiny 2 blive, hvis Bungie lærer af forgængerens fejl og mangler. 

 

Produktinformation

  • Titel: Destiny
  • Platform: Xbox One & PlayStation4
  • Genre: Skydespil/rollespil/MMO
  • Antal spillere: 1-12
  • Udvikler: Bungie
  • Udgiver: Activision
  • Set til pris: Kr. 499
  • Mere information hos Activision

 

Bedømmelse

Samlet vurdering 70%

Destiny er grundlæggende et skydespil, der gerne vil prøve kræfter med flere genrer – herunder MMO. Desværre lider Bungies ellers episke skydespil af en række problemer, der gør spiloplevelsen mindre mindeværdig. Alligevel bør fans af sci-fi skydespil kigge nærmere, fordi Bungie skabt en verden, der er så smukt og stemningsfuld, at det fortjener din opmærksomhed. 

Læs også:

Roccats lysshow skuffer! På sociale medier, i pressemeddelelser og på Roccats egne hjemmeside bliver Kone AIMO-musen hyldet som en revolution. Har den tyske gaming-hardwarepro...
Nyt SteelSeries-tastatur er far out, man! Gaming-hardware har i de seneste år ikke udviklet sig synderligt. Mus, headsets og tastaturer minder om hinanden, uanset hvilken producent de stammer ...

Del artiklen på