Huawei i medvind

På ganske få år er Huawei blevet en af de bedst sælgende smartphone-producenter i verden. Det ses på regnskabet, og nu er Huawei kommet ind på en 25. plads på listen over verdens mest værdifulde brands

Huawei

Det var tilbage i 2007 at Huawei blev etableret i Danmark, og det var omkring samme tid, at de for alvor forlod det kinesiske marked og gik efter det globale marked. Den gang var Huawei bedst kendt for deres netværksprodukter og mobile modems, og deres smartphones var nogle vi i bedste tilfælde trak på smilebåndet over.

Men det er gået stærkt siden, og Huawei er i dag et af de tre bedst sælgende brands indenfor smartphones. Det har haft en markant indflydelse på det generelle brand for Huawei, og nu er de så blevet det 25. mest værdifulde mærke i hele verden.

Det står at læse i Brand Finances årlige rapport ”The World’s most valuable brands, ” hvor de stærkeste brands på verdensplan, rangeres baseret på et såkaldt Brand Strength Index (BSI), brandloyalitet og marketingsinvesteringer.

I år er Huawei så stormet ind på en 25. plads på ”Top 500 most valuable brands”-listen og har derved rykket sig 22 pladser siden 2016, hvor Huawei fik en 47. plads.

Derudover blev Huawei også udnævnt blandt højdespringerne i YouGovs Brandindex i 2017. Huawei har nemlig forbedret sin såkaldt ”Advocacy-score” med 11.9 point, hvilket er det største spring bland alle brands i undersøgelsen.

Brand Advocacy-scoren udregnes ved, at respondenter svarer på, hvilke brands de vil anbefale til venner, familie eller kollegaer, og hvilke de vil anbefale dem at undgå. Ifølge YouGovs Brandindex hænger Huaweis Advocacy-score sammen med, at danskerne oplever, at de får god værdi for pengene, når de køber produkter fra Huawei.

I en pressemeddelelse fortæller Huawei selv, at en del af deres succes skyldes fokus på innovation. Hvert år investerer Huawei nemlig mere end 10% af sin omsætning i R&D. Sidste år bød på en række teknologiske gennembrud for Huawei, der bl.a. introducerede deres første smartphones med kunstig intelligens – nemlig Mate 10 og Mate 10 Pro.

Samtidig var 2017 også året, hvor Huawei indgik en række nye partnerskaber med designhuse og top producenter som Porsche Design, Pantone og Leica med fokus på at udvikle stærke og stilsikre produkter, som forbrugerne efterspørger.

Her følger Huaweis rangering på ”Top 500 most valuable brands”-listen fra 2016-2018:

  • plads på Brand Finance Global 500 2016
  • plads på Brand Finance Global 500 2017
  • 25. plads på Brand Finance Global 500 2018

Læs også:

Huawei banker Apple Det er kun ganske få år siden at svaret var ”hvem”? når man spurgte nogen om de kendte Huawei. Men sådan er svaret ikke længere – det kan godt være at...
Så er Samsung klar med en budget-mobil Så lad os lige starte med at kigge på det mest spændende i den nye mobil, nemlig kameraet. Der er en 8MP 120-graders Ultra Wide linse der giver kamera...

Del artiklen på

Om Lars Bennetzen (1944 Articles)
Lars Bennetzen har været it- og gadget-journalist siden 1992, og arbejdet som redaktør på PC World, Ingeniøren, Jern- og Maskinindustrien, Procesteknik og Ugens Erhverv. I 2006 blev Lars Chefredaktør på Alt om DATA, og bestyrede det gode gamle it-blad gennem de næste 6 år. I 2012 blev Lars selvstændig og stiftede firmaet Blackbelt Communications og i 2015 startede han Tech-Test. Lars fungerer også som kommunikationskonsulent, taler, moderator og gadgetekspert.
Kommentar til artiklen?