iRobot vil alligevel ikke sælge dine data

iRobots CEO har haft travlt i den sidste uge, hvor han har været ude og forsikre at iRobot ikke har nogle intentioner om at sælge kortdata fra deres kunders hjem

I sidste uge skrev medier over hele verden om, blandt andet her på Tech-Test, om hvordan firmaet bag robotstøvsugerrobotterne Roomba havde planer om at videresælge de data som deres robotter samler op, når de mapper dit hjem.

Det medførte en sand shit-storm mod iRobot, og de gik gang med at dæmme op for skaderne. I første omgang gik det ikke specielt heldigt. Medier der rettede henvendelse til iRobot blev mødt af svaret: ”iRobot has not formed any plans to sell the data”, men i fredags blev den udtalelse så skærpet til: ”iRobot will never sell your data.”

Det er dejligt at iRobot nu går ud og meget tydeligt siger at de ikke vil sælge brugernes data, men den udmeldelse kunne de have kommet med meget tidligere, og ikke mindst så virker det i høj grad som en eftertanke.

Roomba-støvsugerne vil stadig samle dine data op når de mapper dit hjem, men ifølge TechCrunch.com lover de nu at de data aldrig vil komme videre end til iRobot, og at det vil være let for brugerne at slå indstillingen fra, som sender data fra Roomba til iRobot.

Hvorfor de først er så klare i spyttet efter alle medier i verden har været efter dem, er et godt spørgsmål, men det er dejligt at de endelig er kommet dertil.

Læs også:

Nye robotter klarer støvsugningen Robotterne Neato D75 og Neato D85 er lige blevet introduceret i Danmark, ifølge en pressemeddelelse fra Roboteksperten.dk kommer de to nye Neato-model...
TEST: Dysons nye robotstøvsuger imponerer og undre... Vil du have en støvsuger der virkelig kan suge, så går du aldrig galt i byen med en Dyson. Vi har her på redaktionen testet både deres håndholdte Dyso...

Del artiklen på

Om Lars Bennetzen (1826 Articles)
Lars Bennetzen har været it- og gadget-journalist siden 1992, og arbejdet som redaktør på PC World, Ingeniøren, Jern- og Maskinindustrien, Procesteknik og Ugens Erhverv. I 2006 blev Lars Chefredaktør på Alt om DATA, og bestyrede det gode gamle it-blad gennem de næste 6 år. I 2012 blev Lars selvstændig og stiftede firmaet Blackbelt Communications og i 2015 startede han Tech-Test. Lars fungerer også som kommunikationskonsulent, taler, moderator og gadgetekspert.
Kommentar til artiklen?