Morgentrafikken i København er en af de værste i Norden

Morgentrafikken glider ikke i København og Aarhus. Ifølge TomToms nye rapport – TomTom Traffic Index 2017, bruger bilisterne i de større byer op til 50% ekstra rejsetid på vejene, når de kører i myldretiden

TomTom har netop udgivet deres årlige rapport – TomTom Traffic Index 20171, der kan hjælpe Vejdirektoratet og Trafikstyrelsen til at styre trafikstrømmen bedre. Samtidig er det en service til virksomheder, chauffører og borgere, så de lettere kan planlægge sig ud af myldretiden. Resultaterne fra rapporten viser trafikbelastningen i 390 byer i 48 lande verden over og rangerer byerne efter den gennemsnitlige ekstra rejsetid og giver herudover et overblik over, hvor meget ekstra rejsetid bilisterne bruger i de travle morgen- og eftermiddagstimer.

Værst i morgentimerne

Tusindvis af danskerne oplever trængslen på motorvejene omkring København og Aarhus som en stor udfordring om morgenen, og trængselsniveauerne er ifølge TomTom Traffic Index 2017-rapporten også blandt de højeste i de fjorten målte byer i Norden. København er helt oppe på en tredjeplads med en ekstra rejsetid på 47%, mens Aarhus placerer sig på en delt femteplads med en ekstra rejsetid på 37%.

Her er et overblik over de mest trafikerede nordiske byer, rangeret efter den gennemsnitlige ekstra rejsetid, som bilisterne kan forvente at tilbringe i deres bil om morgenen.

tomtom 1

Mandag og tirsdag morgen er det absolut værste tidspunkt at køre bil på i både i København, Aarhus og Odense. I København kan du forvente at bruge helt op til 50% ekstra rejsetid på at komme fra A til B, mens du kan tilbringe 40% ekstra køretid i morgentrafikken i Aarhus og 27% i Odense.

tomtom 2
tomtom 3

Sammenligner man Aarhus med andre nordiske byer i samme størrelse (mindre end 800.000 indbyggere), er trafikbelastning i morgentimerne næstværst efter Göteborg.

tomtom 4

Selvom morgentrafikken i Danmark er et stort problem, og trafikbelastning er blandt de højeste i Norden, rangerer de danske byer forholdsvist lavt på listen sammenlignet med europæiske byer. På topplaceringerne finder vi Łódź, Bukarest, og Moskva, mens København rangerer sig helt nede på 127. plads, Aarhus på 128. plads og Odense 197. plads ud af 215, med henholdsvis 23%, 23% og 17% ekstra rejsetid som følge af trafikbelastningen.

Trafiktrængslen er stigende

Ifølge rapporten er trafikbelastningen et generelt problem og er steget globalt med 23% siden 2008. Trængsel i København og Odense er steget med 7% siden 2008 fra henholdsvis 16% til 23% i København og 10% til 17% i Odense. I Aarhus er det steget med 5% fra 18% i 2008 til 23% i 2016.

Untitled 5

Sammenligner vi tallene fra med sidste års rapport – TomTom Traffic Index 2016, er der stigning i trafikbelastningen i både København og Aarhus på 2%, mens trængselsniveauet er uændret i Odense.

Bor du i København, og har du en kørselstid på 30 minutter hver vej til arbejde, betyder det, at du gennemsnitligt bruger 26 minutter ekstra på at sidde i bilen hver dag. På et år bliver det til 100 timer, hvilket er fire timer mere end sidste år. Samlet set betyder det, at du bruger lige omkring fjorten døgn på at sidde i din bil om året, hvoraf over fire af dem er i kø.

Det er sjette år i træk, at TomTom udgiver TomTom Traffic Index som en del af deres mission om at udvikle og tilbyde teknologi, der er nem at bruge og som alle kan have gavn af.

“TomToms mission er at fremme bedre mobilitet i verden og at bidrage til at skabe fremtidens smartere byer. Vi ønsker, at hjælpe bilister til at træffe bedre beslutninger om, hvordan de bedst planlægger deres ruter. Vi udgiver TomTom Traffic Index hvert år både for at hjælpe bilister, byer og transportplanlæggere til at forstå tendenserne i trafikbelastningen, men mest af alt, for at forstå hvordan man kan nedsætte belastningen på globalt plan.”, fortæller Morten Flø Nielsen, der er Country Sales Manager for TomTom i Danmark.

Del artiklen på

Kommentar til artiklen?