Musik uden højttalere i bilen

Ny teknologi fra Continental lader dig høre musik i høj kvalitet uden en eneste højttaler i bilen. Det er overfladerne i bilen der bliver brugt til at fremstille lyden

Tro det eller lad være, men dækproducenten Continental har ladet sig inspirere af violinen til at udvikle en helt ny teknologi, hvor højttalerne bliver gjort overflødige.

Systemet bygger på aktuatorer, der skaber lyd ved hjælp af vibrationer i bilens indvendige overflader. De kompakte aktuatorer, der svarer til kernen i en konventionel højttaler, består af en magnet og en spole, der frembringer mikrovibrationer. I stedet for den oscillerende membran i en højttaler bliver interiør og overflader i bilens cockpit udnyttet til at få lyden til at bølge igennem bilen.

Og det er her sammenligningen med violinen kommer ind. For hvis man sammenligner aktuatoren i bilen med buen og strengene, så er det sted, aktuatoren er placeret svarende til violinens bue, mens den omkringliggende overflade er violinens krop.


Læs også:

Ny UE Boom-højttaler lyder og ligner sig selv Tech-Test er på ferie, i hvert fald ét medlem af redaktionen, og vi har taget en uundværlig gadget med os – Logitech UE Boom 2. For hvad er en ferie u...
Oplad din mobil med musik Det er forskere ved Queen Mary universitetet i London, der har udviklet en prototype på et panel, der generer strøm, når det modtager vibrationer, som...

I en personbil af almindelig størrelse vil man placere flere aktuatorer på overflader, så man dækker de tre hovedfrekvensområder, der findes i den optimale lydoplevelse. Eksempelvis er dørpanelerne oplagte til at generere mellemfrekvenser, mens tagbeklædningen eller hattehylden egner sig til de lave frekvenser.

– For at få den fulde 3D-lydoplevelse skal man med konventionelle lydanlæg ofte have op til 20 eller flere højttalere installeret rundt om i bilen. Ud over en mervægt på op til 15 kilo og en samlet volumen på mellem 10 og 30 liter så giver det udfordringer til det indvendige design af bilen, fortæller Georg Nielsen, administrerende direktør hos Continental Dæk Danmark A/S i en pressemeddelelse.

Selv om 15 kilo og 30 liter ikke lyder af meget, så er det en væsentlig detalje for især elbiler, hvor man konstant leder efter metoder til at nedsætte vægten samt skabe mere plads til passagererne i moderne biler, der bliver mere og mere kompakte.

-Og så er det ikke uvæsentligt, at jo lavere vægt, des mindre energi bruger man på at komme fra a til b. Den største samlede kvalitet er dog, at det ikke går ud over lyden, slår Georg Nielsen fast.

Denne konklusion understøttes af flere lydeksperter, der på trods af det umiddelbart kontroversielle i at lave lyd uden højttalere har givet lyden i det højttalerløse lydsystem positive bedømmelser. Blandt andet har den verdensberømte violinbygger og fysiker Martin Schleske lovprist systemets lydkvaliteter.

Lige som i et traditionelt lydsystem er det højttalerløse system skalérbart og går fra tre lydkanaler og helt op til 12 kanaler, hvor også forsæderne bruges som lydlegemer. Lydsystemet kan integreres i alle biltyper lige fra små kompakte bybiler til de helt store familievogne.

Læs også:

Rindende vand i kommende biler Det lyder umiddelbart som en enkelt ide. Man kan jo bare sætte et par store vandbeholdere ind i bilen, ikke? Svaret er naturligvis, at det kunne ma...
Spændende design på ny 360 grader-højttaler fra Sa... Det er ikke meget mere end et års tid siden Samsung åbnede deres nye Audio Lab i Californien, og den første opgave var, ifølge en pressemeddelelse fra...

Del artiklen på

Om Lars Bennetzen (1640 Articles)
Lars Bennetzen har været it- og gadget-journalist siden 1992. Han startede som redaktør på det nu hedengangne it-blad, PC World, og arbejdede efterfølgende som redaktør på ugebladet Ingeniøren. Derefter gik turen til Aller, hvor han arbejdede som it-redaktør på blade som Jern- og Maskinindustrien, Procesteknik og Ugens Erhverv. I 2006 blev Lars Chefredaktør på Alt om DATA, og bestyrede det gode gamle it-blad gennem de næste 6 år. I 2012 blev Lars selvstændig og stiftede firmaet Blackbelt Communications og i 2015 startede han Tech-Test.
Kommentar til artiklen?