PlayStation 4 præsenterer MMO-kørespil

Driveclub er det første deciderede racerspil til PlayStation 4. Omverdenen får nu, cirka et år efter PlayStation 4 så dagens lys, et første glimt af, hvad næste-generations PlayStation har at byde på, når det kommer til ræs

Driveclub er en ny blanding mellem arkaderæs, massive multiplayer online og blød simulation. På den ene side har du en relativ realistisk fysik, der gør, at du ikke kan tage et skarpt sving med 200 i timen, mens du trækker i håndbremsen. Omvendt skal du heller ikke regne med, at din Bentley Continental GT V8 performer dårligere, fordi du har mishandlet den til døde ved at køre ind i andre biler eller et utal af autoværn. Gameplayets balance mellem simulation og arkade gør spillet lettilgængeligt. Du skal med andre ord ikke spille i flere dage, før du har vænnet dig til styringen og fysikken, hvilket gør Driveclub til et spil, du nemt kan introducere for dine venner over et par øl en fredag aften.

Gameplayet har også en vis dybde, fordi du konstant bliver mødt med en række udfordringer, der giver dig Fame, som du kan bruge til at låse nye biler op. Under løbene skal du på bestemte strækninger enten opnå en vis slutposition, drifte gennem sving i længst mulig tid, opnå en vis gennemsnitshastighed eller følge en kørelinje så præcist som muligt. Gennemfører du udfordringerne, får du ekstra Fame-points. Men til trods for udfordringerne og Fame-pointsystemet taber Driveclub pusten efter noget tid. Gameplayet bliver monotont, og der mangler variation i selve løbene, men det er arkaderacerens lod; at man ofrer variation i form til fordel for lettilgængeligt gameplay. Hvad er det så, der gør Driveclub til en vinder?

Fiktiv, men autentisk

Selve løbene har op til 12 biler på banen ad gangen. Bilmærkerne er autentiske, og du kan vælge mellem BMW, Audi, Renault samt mere eksotiske mærker som Ferrari, Maserati og Hennesey. Billisten består dog stort set udelukkende af europæiske biler – med undtagelse af amerikanske Hennesey Venom GT. Asiatiske bilmærker er ikke eksisterende i Driveclub til ærgrelse for dem, der savler over at køre i en Lexus RC F – eller en Hyundai i20.

Når du ræser derudaf, sker det i Skotland, Chile, Indien, Norge eller Canada – hvert land består af forskellige 11 baner. Banerne er fiktive, men det giver spillet et nyt islæt, så du ikke skal dyste på de samme baner, som alle andre bilspil.

Spiller du singleplayer, er du ikke garanteret, at de computerstyrede biler ikke laver fejl – eller forsøger at presse dig af banen. Løbene foregår på almindelige vejbaner, ofte snævre, så du har ikke fire spor, hvor overhaling er legende let. Nej, du skal vente på en åbning for at smyge dig indenom eller udenom dine modstandere. Eller du kan vælge at tage dine strafpoints og lege Demolition Derby med de øvrige biler.

MMO-kørespil

Du kan ikke undgå det sociale aspekt i Driveclub, men hvorfor skulle du også det? Onlinedelen er det største udtryk for nytænkning blandt bilspil i nyere tid, eftersom Driveclub er det første deciderede MMO-kørespil til konsollerne. Givet, andre kørespil har et socialt aspekt, men ikke i dette omfang.

Du kan enten skabe din egen klub eller tilmelde dig en eksisterende. I en klub kan der være op til seks medlemmer, der alle bidrager til klubbens Fame. Jo højere Fame-niveau din klub har, jo flere biler får I låst op. Vil du låse alle 50 biler op, er du nødt til at være medlem af en klub – og tage din tørn bag rattet.

Du kan enten deltage i løb sammen med andre fra din klub. Eller du kan repræsentere din klub alene i løb sammen med andre i spillets multiplayerdel. Du tjener Fame til din klub, hvilket dine klubkammerater får glæde af i form af oplåste biler, ligesom dine kammerater bidrager med Fame, når de vinder løb, som du også nyder godt af uden at have deltaget i løbene.

I skrivende stund er der fortsat problemer med Driveclub-serverne, hvilket gør, at det tager sin tid for løbene at komme i gang. Men når du er i gang, vil du opleve, hvordan du kan kommunikere med dit team under løbene. I kan eksempelvis koordinere, hvem der skal angribe fronten, mens de øvrige medlemmer forsøger at blokere vejen for modstanderne i bakspejlet. Og det er her, at Driveclub bliver underholdende – I er et team, der skal samarbejde om at vinde.

Lyden og synet af næste generation

At vi befinder os på næste-generations niveau kan mærkes på Driveclubs grafiske side og lydside. Bilerne er yderst smukke, detaljerede og højpolerede at se på – indtil du giver dem buler ved at pløje ind i andre eller omgivelserne.

Omgivelserne er til gengæld, hvor Evolution Studios har lagt et stort stykke arbejde. Banerne er mere levende end i tidligere bilspil. Når du kører i Skotland, kan du opleve, hvordan vinden får træer og græs til at bevæge sig, mens affald flyver imod dig, mens du drøner derudaf.

Fornemmelsen af mørke og lys er ligeledes overvældende. Kører du om natten, vil du opleve, at det er ekstremt svært at se, hvad der foregår omkring dig – at billygterne er dine øjne i natten. Er der skarp middagssol, vil du opleve, hvor svært det er at holde fokus på vejbanen, fordi du simpelthen bliver blændet som aldrig før – i et PlayStation-bilspil.

Lydsiden er gennemført, fordi Evolution Studios har været ud med en hær af mikrofoner blandt bilfabrikanterne for at optage bilernes eksakte motorlyd, når du gasser op, skifter gear eller sænker farten – her får du en meget autentisk køreoplevelse, hvor en McLaren 12C lyder som en McLaren 12C!

Spillets soundtrack er som taget ud af en Fast and Furios-film. De elektroniske rytmer fra walisiske Hybrid pumper benzin ind i din bevidsthed, når du hamrer speederen i bund, og du får en fed kørespilstemning, mens basrytmerne vælter ud af dine højttalere.

Et potentielt vidunderbarn

Basalt set er Driveclub et arkaderacerspil, der har mister momentum efter nogle dages spilletid, fordi gameplayet er lettere monotont. Hvad løfter spillets score er MMO-delen; at du og dine teammedlemmer kan dyste mod andre teams om sejren er et forfriskende nyt element, som har potentiale.

Driveclub kan være et vidunderbarn inden for kørespil, men vidunderbarnets egenskaber skal raffineres gennem tid og udvikling – end ikke Mozart kunne komponere Requiem foruden erfaring og udvikling. Evolution Studios ved godt, at der skal videreudvikling til, før folk gider at vende tilbage til et MMO igen og igen, hvorfor spilstudiet er godt i gang med nye opdateringer. Vi kommer blandt andet snart til at se en opdatering med en gratis vejrpakke, som Tech-Test.dk fik mulighed for at opleve til en presseevent. Vejrpakken gør, at du lige pludselig kan opleve kraftig regn eller sne under et løb, hvilket skaber glat føre og nye udfordringer på vejbanen. Dog skal et spil skal ikke vurderes for det, det endnu ikke er, men hvad det er, og lige nu er Driveclub en underholdende oplevelse, hvis brændstof findes i onlinedelen

Produktinformation

  • Titel: Driveclub
  • Platform: PlayStation 4
  • Genre: Kørespil/MMO
  • Udvikler: Evolution Studios
  • Udgiver: Sony Computer Entertainment
  • Set til pris: Kr. 399
  • Mere information her

Bedømmelse

Samlet vurdering 75%

Driveclub byder på nytænkning i form af en omfattende onlinedel, men som arkaderacer taber spillet momentum efter nogle dages tid. Er du til sociale spiloplevelser samt en bilentusiast, vil du føle dig godt hjemme bag rattet i Driveclub.

Læs også:

Red verden, skab verden Garndukker løber og hopper henover skærmen, mens de springer små bobler med sjove klistermærker indvendig. Samtidig diskuterer den engelske komikerduo...
G610 Orion Red eller Skeltr? Hvilket spiltastatur ... Efterårets spilsæson er i fuld gang, og de nyeste skydespil, rollespil og arenaspil er på gaden. Tiden er måske inde til at få opgraderet gaming-udsty...

Del artiklen på