Reducering af menneskelige fejl bag rattet er den største fordel ved automatiseret kørsel

En reducering af menneskelige fejl og udsigten til færre uansvarlige billister og trafikpropper er de største fordele ved automatiseret kørsel, svarer respondenter fra de nordiske lande i en ny undersøgelse fra Bosch

Undersøgelsen fra Bosch viser, at automatiseret teknologi, som hjælper chaufføren, kan være til stor hjælp i en lang række situationer. I undersøgelsen har Bosch undersøgt holdningen til automatiseret kørsel blandt 4.000 respondenter fra Finland, Sverige, Norge og Danmark. (1)

Menneskelige fejl bag rattet reduceres

De nordiske forbrugere vurderede det faldende antal af menneskelige fejl som den største fordel ved automatiserede biler (54%). Andre fordele, som de nordiske forbrugere nævnte, var færre uansvarlige bilister (46%), færre trafikpropper (37%) og mere tid til at lave andre ting i stedet for at sidde bag rattet, når man er på farten (23%). En ud af syv (14%) respondenter svarede også, at automatiseret kørsel vil gøre det sjovere at flytte sig fra et sted til et andet.

– Resultaterne viser, at nordiske forbrugere lægger stor vægt på ansvarlig kørsel. Mange ville vælge et funktionelt og logistisk økosystem over den personlige komfort og nydelse ved at køre, og for mange er det at køre i bil i højere grad forbundet med transport mellem steder snarere end nydelse. De ser således store fordele i automatiserede biler, da dette frigiver tid til at kunne fokusere på andre ting end vejen, siger Stefan Bergman, direktør for forretningsudvikling hos Bosch i Norden.

Respondenterne blev også bedt om at nævne situationer, hvor automatiseret teknologi kunne få dem til at føle sig mere sikker i trafikken. Her viste resultaterne fra de danske respondenter, at særligt kørsel i tæt trafik (37%) ville være lettere og mere trygt med automatiseret teknologi. Herefter fulgte kørsel på smalle steder (33%), kørsel i dårligt vejr (31%), kørsel i mørke (29%), kørsel på motorveje (26%), parkering (25%) og kørsel gennem i byer (22%) som situationer, hvor de adspurgte ville føle sig mere trygge.


Læs også:

Nødopbremsning i løbet af et øjeblik Bosch’s nye nødbremsesystem med cyklistregistrering forhindrer alvorlige følger ved uheld mellem bil og cykel, ved automatisk at få bilen til at stopp...
Højteknologiske støvsugere på vej fra Bosch Navigation og støvsugere er ikke de to ting man normalt forbinder med hinanden, men det er præcist hvad Bosch kombinerer i et af deres kommende produk...

Ældre respondenter i aldersgruppen 60 til 75 år fremhævede især ønsket om at gøre kørsel i mørke lettere. Eksempelvis vil mere end hver tredje (34%) dansker i aldersgruppen mellem 60 og 75 år føle sig mere sikker ved at køre i mørket med automatiseret teknologi.

– Ikke alene er automatiseret kørsel komfortabelt. Mange forbrugere i Norden ville også føle sig mere sikker i en automatiseret bil. Der er normalt skepsis over for denne slags teknologi, men når vi tænker rationelt over det, ved de fleste af os, at den menneskelige faktor er den største årsag til trafikulykker. I den nærmeste fremtid vil folk sandsynligvis være mere bekymrede over at sætte sig i en bil, som ikke kører automatisk, siger Stefan Bergman.

Når bilerne selv tager styringen i trafikken, kan bilisterne bruge tiden på noget nyttigt. Spørger man de danske respondenter, hvad de ville bruge den ekstra tid på, er svaret blandt andet at læse (37%), være på sociale medier (31%), se film (26%), spise (25%), mens arbejde (23%) falder sidst i danskernes prioritering. Den største afstikker er blandt de 18-29-årige, som ville bruge den ekstra tid på især sociale medier (48%) eller på at spise (46%).

1* Undersøgelsen er udført af analyseinstituttet Bilendi med data fra nordiske M3-paneler. Hvert land har en respondentgruppe på 1.000 personer i alderen 18 til 75. Svarene blev indsamlet i perioden 29. september til 3. oktober, og svarene er allokeret ud fra hvert lands befolkning med kvoter for køn, alder og region.

Læs også:

Videotest: Forbundne radiatorventiler fra Tado imp... IoT har for alvor flyttet ind i mit hus. Jeg er i fuld gang med at prøve at installere så meget IoT som muligt, og samtidig prøver jeg at se hvor mege...
Teknologi skal sænke benzinregningen Moderne motorteknologi kan reducere brændstofregningen betragteligt. Start/stop-funktion, friløbsfunktion, forudseende navigation og andre værktøjer t...

Del artiklen på

Om Lars Bennetzen (1911 Articles)
Lars Bennetzen har været it- og gadget-journalist siden 1992, og arbejdet som redaktør på PC World, Ingeniøren, Jern- og Maskinindustrien, Procesteknik og Ugens Erhverv. I 2006 blev Lars Chefredaktør på Alt om DATA, og bestyrede det gode gamle it-blad gennem de næste 6 år. I 2012 blev Lars selvstændig og stiftede firmaet Blackbelt Communications og i 2015 startede han Tech-Test. Lars fungerer også som kommunikationskonsulent, taler, moderator og gadgetekspert.
Kommentar til artiklen?