Status på onlinesvindel

De cyberkriminelle forkæler sig selv for stjålne betalingskort

Det amerikanske sikkerhedfirma RSA tager hver måned pulsen på hvad der sker indenfor online-sikkerhed, og Tech-Test kan som eneste danske medie fortælle om resultaterne.

Rapporten for juli er netop færdiggjort, og heri fremgår det at der er store penge i onlinesvindel. Samtidig har RSA afdækket hvad svindlerne bruger de stjålne penge til – de køber luksus til sig selv i stor stil.

Men lad os lige tage et skridt tilbage og se på, hvor stor del af onlinehandlen der rent faktisk er svindel, det har RSA nemlig også kigget nærmere på.

For eksempel så har den gennemsnitlige online-handel indenfor smykkeindustrien en værdi på 307 dollars. Men når det kommer til det cyberkriminelle så er de langt mere gavmilde – de brugte nemlig i gennemsnit 1.300 dollars pr. handel indenfor samme branche.

Eller hvad med at købe nyt tøj? De lovlige transaktioner havde en gennemsnitlig værdi på 495 dollars, mens de ulovlige handler havde en værdi på 1.040 dollars. Jo – de cyberkriminelle ved nok, hvordan man bruger penge på sig selv.

RSAs rapport viser også, hvilke brancher der rammes mest af svindel, og her der en klar vinder – flyselskaberne. De udgør hele 46 procent af den samlede svindelramte onlinehandel, hvor andenpladsen er elektroniske pengeoverførsler med 16 procent og tredjepladsen besættes af handler indenfor computere og elektronik med 13 procent.

Højdepunkter i rapporten

Et par områder i rapporten for juli viser lidt om udviklingen både globalt og i USA. Fra maj til juli er der sket en stigning antallet af phishing-angreb på 43 procent, og dermed ender antallet af phishing-angreb på 55.813 i juli alene. RSA vurderer at phishing på den konto koster organisationer globalt set ikke mindre end 476 millioner dollars i tab.

Hvilke lande rammer så mest? Jo – her er vi tilsyneladende rimeligt godt kørende i Danmark. Vi dukker ikke rigtigt op på RSAs radar. Men USA rammes af 57 procent af alle angreb, selvom det er en tilbagegang fra sidste måned, så er det stadig suverænt det land der rammes af flest angreb. På andenpladsen kommer Holland der tager syv procent af angrebene, efterfulgt af England med seks procent og Malaysia der tager sig af fem procent.

Når vi nu ved, at de cyberkriminelle godt vil forkæle sig selv med luksus, så har RSA også kigget nærmer efter, om der er mærkevarer fra bestemte lande der er mere populære end andre.

Igen står USA for hovedparten. 28 procent af de angrebne mærkevarer kommer fra USA, mens 11 procent er engelske.

Hvor kommer de dog fra

De cyberkriminelle kommer fra østlandene, ikke? Altså fra Rusland, Rumænien og så videre. Men næ nej siger rapporten – det land i verden der er udgangspunkt for flest phishingangreb er USA. Ikke mindre end en 43 procent kommer herfra.

På en andenplads med syv procent kommer Tyskland, men der er lang vej op til de 43 procent som USA står for. Østlandene er reelt ikke nævnt i rapporten, så få phishingangreb har udgangspunkt derfra.

Vi vil følge udviklingen over de næste par måneder, når RSA løbende tager pulsen på dette sikkerhedsområde. Indtil da – pas på dine personlige detaljer, de er rigtig mange penge værd i de forkerte hænder.

Læs også:

Nu bliver overvågningskameraet Circle 2 fra Logite... Logitech har netop annonceret at Circle 2 hjemmesikkerhedskamera med ledning og beslag nu virker sammen med Apple HomeKit. Du skal blot sætte dit Circ...
Tysk sikkerhed med masser af funktioner G Data TotalSecurity 2015 G Data TotalSecurity bliver kun sjældent testet i danske medier, og det er en skam, for programmet er ret imponerende, når v...

Del artiklen på

Om Lars Bennetzen (1826 Articles)
Lars Bennetzen har været it- og gadget-journalist siden 1992, og arbejdet som redaktør på PC World, Ingeniøren, Jern- og Maskinindustrien, Procesteknik og Ugens Erhverv. I 2006 blev Lars Chefredaktør på Alt om DATA, og bestyrede det gode gamle it-blad gennem de næste 6 år. I 2012 blev Lars selvstændig og stiftede firmaet Blackbelt Communications og i 2015 startede han Tech-Test. Lars fungerer også som kommunikationskonsulent, taler, moderator og gadgetekspert.