Succes for Nokia med lancering af 3310

Det er intet mindre end en lille genistreg at lancere den hedengangne 3310 igen - den sørger nemlig for at Nokia får en meget tiltrængt opmærksomhedNo

Nokia drømmer store drømme, drømmer om atter at blive et brand man snakker om, når talen falder på smartphones.

Men Nokia har historisk set begået et par kæmpe store fodfejl, der gør at der ikke er mange der har tiltro til, at de rent faktisk kan producere en smartphone som er noget som helst værd.

Oprindeligt nægtede Nokia at se virkeligheden i øjnene, de stod trodsigt med ryggen til alle andre, krydsede de metafysiske arme og med en stædighed der ville gøre en 5-årig misundelig, påstod de hårdnakket, at det var dem der var på den rigtige kurs, og alle andre tog fejl.

Først blev Nokia så ramt af Apple og deres iPhone, og knapt havde de fået rejst sig op igen, før de blev ramt af Google og hele deres Android-univers.

Nokia var stadig stædige – de holdt fast i at de havde ret, men kunne godt se, at smartphones muligvis (men også kun muligvis) havde en fremtid. Men i stedet for at hoppe med på Android-toget, så kiggede de over mod Microsoft, og valgte at gå med dem i forsøget på at lancere et tredje smartphone univers.

Vi ved alle hvordan det endte. Microsoft opkøbte Nokias smartphoneafdeling, prøvede at genoplive Windows 10 som smartphone OS, men måtte opgive.

I mellemtiden troede vi andre, at Nokia havde opgivet, og at de ville holde fast i deres kernekompetencer, nemlig netværk.

Men næ nej – på årets Mobile World Congress lancerede de så 3310. En genoplivning af en feature phone, som kan ringe og spille snake. En mobil med et dårligt kamera og ingen funktionalitet af nogen art. Det eneste gode der er at sige om den er, at den er billig.

Men, og det her er så min egen private analyse. Nokia er fløjtende ligeglade med at sælge deres 3310. De bruger den til at skabe opmærksomhed omkring Nokia. Og det virker – folk kæmper om at komme forbi deres stands her på MWC17. Medierne skriver om 3310 i lange baner, og Nokia kunne ikke ønske sig bedre pressedækning og opmærksomhed.

Sammen med lanceringen af 3310, sendte Nokia så også lige deres Nokia 6 på gaden – en smartphone basere på Android, og det er jo den de i virkeligheden godt vil sælge.

Nu skal denne artikel ikke handle om Nokia 6, der er en billig smartphone uden nogle features eller funktioner der gør nævneværdigt væsen af sig. Men det er godt nok smart af Nokia, at lave en lancering af et produkt de ikke forventer at sælge, og koble det sammen med et produkt de godt vil sælge.

Så selvom jeg tvivler stærkt på, at Nokia nogensinde igen vil blive en spiller på mobilmarkedet som man skal tage seriøst – så skal de altså have respekt for måden de kom tilbage på scenen på – om end kun for en kort bemærkning.

Del artiklen på

Kommentar til artiklen?