Tillid til danske web-butikker

Nye EU-regler om forbrugerrettigheder på nettet ændrer intet viser undersøgelse

Danskerne elsker at shoppe online, særligt hvis det er danske butikker, der står bag online-butikken. En undersøgelse som e-mærket har foretaget viser, at frygten for skjulte ekstraomkostninger, misbrug af persondata og sprogbarrierer får de danske forbrugere til at foretrække de danske web-shops.

Undersøgelsen viser også, at danskerne er vilde med at finde informationer fra hele verden, men at vi trækker hjem når det kommer til den faktiske handel, og det på trods af at der er kommet nye EU-regler, der sikrer forbrugernes rettigheder, og dermed gør det mere sikkert at handle i netbutikker på tværs af grænserne. Faktisk er det hele 97% af de adspurgte, der siger, at de føler sig mest trygge ved de danske netbutikker, og at de nye regler ikke ændrer noget for deres handlemønster.

Nye regler ændrer intet

Det overrasker direktør hos e-mærket, Lars Schmidt Larsen, at det blot er 12 procent der siger, at de vil føle sig mere trygge ved at handle i udenlandske online butikker som følge af de nye regler.

”I takt med at nethandelsmarkedet buldrer derudaf, ser vi flere eksempler på svindel online, som f.eks. hacking, identitetstyveri eller falske netbutikker. Mange forbrugere har ganske enkelt en fornemmelse af, at de bedre kan gennemskue, hvis noget er galt på en dansksproget netbutik,” fortæller han. 

Men forklaringen skal måske findes i en sprogbarriere, for undersøgelsen viser nemlig også, at mere end hver 3. angiver, at det er mangel på dansk information om produkterne, der er en væsentlig årsag til, at de ikke handler i udenlandske web-butikker.

Endelig er der en del der føler sig utrygge ved udsigten til eventuelle ekstraomkostninger som for eksempel told, og hele 23 procent er nervøse for at deres persondata ikke bliver behandlet lige så fortroligt som i danske butikker.

Kan sagtens handle i udenlandske butikker

Men Lars Schmidt Larsen mener dog ikke, at der er grund til bekymring - man skal blot se sig for og sætte sig ind i sine rettigheder, og så huske at betale med kort og ikke ved overførsel. På den måde kan man få sine penge igen, hvis varen ikke dukker op, eller der bliver trukket et for stort beløb på kontoen.

  1.  
    3 gode råd ved nethandel
    1. Betal altid med kort
      Betaler du med betalings- eller kreditkort, så er du beskyttet af Indsigelsesordningen, hvis varen aldrig dukker op, eller hvis sælger hæver for meget på din konto.
    2. Undersøg sælger
      Det kan altid betale sig at lave en hurtig googlesøgning på den netbutik du overvejer at handle i. Kig også efter oplysninger om indehaveren, adressen på netbutikken, mailadresse osv.
    3. Læs salgs- og leveringsbetingelser
      Du bør altid vide, hvad du siger ja til, når du godkender en handel online. Derfor er det en god ide at løbe salgs- og leveringsbetingelserne igennem, inden du trykker køb.

    (Kilde: e-mærket)

Del artiklen på

Om Lars Bennetzen (1826 Articles)
Lars Bennetzen har været it- og gadget-journalist siden 1992, og arbejdet som redaktør på PC World, Ingeniøren, Jern- og Maskinindustrien, Procesteknik og Ugens Erhverv. I 2006 blev Lars Chefredaktør på Alt om DATA, og bestyrede det gode gamle it-blad gennem de næste 6 år. I 2012 blev Lars selvstændig og stiftede firmaet Blackbelt Communications og i 2015 startede han Tech-Test. Lars fungerer også som kommunikationskonsulent, taler, moderator og gadgetekspert.