Virtual reality med tacktilt feedback

Så er det på vej - Virtual Reality du kan mærke. Strøm og små slag gør det ud for de påvirkninger du ville få i den virkelige verden

Impacto

Vi er sikkert mange der drømmer om at kunne lege i en virtual verden, hvor vi også kan mærke hvad der sker. Så om du deltager i en boksekamp eller spiller fodbold så skulle det hele føles virkeligt for dig.

Hidtil har Virtual Reality (VR) været et spørgsmål om, at du får lov til at se den kunstige verden, uden mulighed for at ’tage og føle’ på den. Men det er lader til at det er ved at være slut nu. Systemet Impacto simulerer fysisk berøring ved at give et taktilt feedback samtidig med at de sætter strøm til dine muskler, så dine arme eller ben spjætter i den ønskede retning – som var de blevet ramt.

Det er det tyske Hasso Plattner institute der har udviklet systemet, og som stadig udvikler på det – for det er nemlig langt fra færdigt.

Det handler for dem om at skabe illusionen om at du f.eks. bliver ramt af en boksehandske eller måske svinger et baseball bat.

Ved at kombinere både en fysisk berøring, den visuelle repræsentation af at du bliver ramt og et stød til dine muskler så de trækker sig sammen, skulle give den illusion om at du blev ramt.

Indtil videre er systemet langt fra færdigt, sensorerne er store og grimme og de taktile enheder der skal give dig en fysisk påvirkning er store og klodsede.

Men forskerne siger at det langt hen ad vejen virker meget overbevisende.

Hvad de dog ikke skriver noget om er, hvad der sker hvis den taktile feedback skal finde sted på andre steder af kroppen end arme og fødder.

Vi ser tydeligt for os ansigtsmasker, der giver dig blå øjne og som giver dig stød i ansigtet så du konstant laver mærkelige grinmasser, en kæmpe hammerlignende sag der giver dig et slag i brystet, for at illudere en maveplasker fra 10-meter vippen i svømmehallen, og tusindevis af små dimser der hamrer løs på hele kroppen af dig, for at vise dig, at du er blevet fanget i en pileregn i dit favorit onlinespil.

Jo – vi synes at ideen er sjov, og at taktilt feedback er nødvendigt for at tage VR til næste niveau – men at sætte strøm til folk? Nuvel – det er måske bare os der er gammeldags. Herunder kan du se en kort video om virkemåden af systemet.

impacto

Læs også:

PlayStation VR – glorificerede 3D-briller? Kig til højre, og du ser en reol med ting. Kig til venstre, og du ser et rodet bord med værktøj. Lige foran dig sidder en bister britisk gangster med ...
Selvstændigt trådløst Oculus på vej Det nye headset skulle, ifølge Techcruch.com, fungere uden nogen form for forbundet pc eller smartphone. Den nye enhed skulle have kodenavnet ”Paci...

Del artiklen på

Om Lars Bennetzen (2006 Articles)
Lars Bennetzen har været it- og gadget-journalist siden 1992, og arbejdet som redaktør på PC World, Ingeniøren, Jern- og Maskinindustrien, Procesteknik og Ugens Erhverv. I 2006 blev Lars Chefredaktør på Alt om DATA, og bestyrede det gode gamle it-blad gennem de næste 6 år. I 2012 blev Lars selvstændig og stiftede firmaet Blackbelt Communications og i 2015 startede han Tech-Test. Lars fungerer også som kommunikationskonsulent, taler, moderator og gadgetekspert.
Kommentar til artiklen?