Adgang til den syvende kerne

Spiludviklere får mulighed for at presse Xbox One yderligere for at skabe bedre spil, men alting har en pris

xbox one

Hackere har haft travlt i juletiden, hvor Xbox Live og PlayStation Network blev lagt ned. Andre hackere har forceret sig adgang til Microsofts software development kit, der er redskaberne til spiludviklere, som laver spil til Xbox One. Hackernes læk af informationerne er interessante, fordi vi, almindelige forbrugere, får et sjældent indblik i, hvad der sker i en ellers lukket verden.

Eurogamer har fået adgang til lækkede informationer, der viser, at Microsoft har givet spiludviklere adgang til den syvende kerne i Xbox One-processoren, hvilket giver udviklerne mulighed for at presse hardwaren yderligere og skabe bedre spil. Før i tiden var seks ud af otte kerne dedikeret til spil, mens de resterende to var forbeholdt operativsystemet, men nu har Microsoft tilsyneladende ændret praksis.

Eurogamer spekulerer i, om spilstudierne har haft adgang til den syvende kerne i et stykke tid, fordi Xbox One er bedre til at håndtere tunge scenarier i Assassin’s Creed og Grand Theft Auto V end PlayStation 4. Men adgangen til den syvende kerne har et prismærkat påklistret.

Prisen betales især af Kinect-ejere, da udviklerne må give afkald på unikke stemmekommandoer i spillene, ligesom Kinects infrarøde sensor og dybdefunktionalitet bliver slået fra i spil, der udnytter den syvende kerne. Man bliver simpelthen nødt til at reducere mængden af data, som operativsystemet skal håndtere. Dette er et hårdt slag for den i forvejen upopulære Kinect, og det giver yderligere brændstof til spekulationerne om, at Microsoft er på vej til at skrotte Kinect. Microsofts prioritering får dog ikke de store konsekvenser for danske forbrugere med Kinect, da sensoren ikke understøtter det danske sprog, og det er begrænset, hvor mange spil der udnytte sensorens øvrige funktioner.

 

Del artiklen på