
Call of Duty: Advanced Warfare blev lanceret i går, og spekulationerne om hvorvidt Activisions flagskib vil sejle eller synke er i gang. Games Industry har interviewet Activision Publishings CEO, Eric Hirshberg, efter to analysebureauer har spået en nedgang i salget af dette års Call of Duty med 10-15 %.
Hirshberg afviser, at Advanced Warfare vil bidrage til den fortsatte nedtur for Call of Duty-serien, hvis salgstal er stagneret to år i træk siden 2012. Han fortæller til Games Industry, at analytikerne baserer deres tal på antallet af forudbestilte eksemplarer hos butikkerne. Men tallene, ifølge Hirshberg, er ikke længere retvisende, fordi mange gamere køber deres eksemplar fra PlayStation Store eller Xbox Store. Analytikerne har ikke adgang til salgstallene for digital distribution af spillet – det har Hirshberg, der forudser, at Advanced Warfare vil sælge bedre end Call of Duty: Ghosts.
Optimismen hos Activision Publishings CEO får næring fra den feedback, spilfirmaet modtager på de sociale medier. Hirshberg peger også på, at udliciteringen af udviklingen af Advanced Warfare til Sledgehammer Games, der aldrig har udviklet et helt Call of Duty-spil, har betydet friske øjne på serien, hvilket gamere verden over responderer positivt på. Ydermere har Sledgehammer Games fået tre år, i stedet for de sædvanlige to, til at udvikle Advanced Warfare. Kvaliteten har derfor fået et mærkbart løft i forhold til Ghosts.
Lanceringen af dette års Call of Duty har dog ikke været helt smertefri. MCV har rapporteret om tilfælde, hvor gamere har haft problemer med at spille deres digitale version af spillet. Et problem, der navneligt har ramt PS4-ejere, der har været forceret til at slette 40 GB data for at downloade og installere spillet igen.
Tech-test.dk forventer at have en anmeldelse af Call of Duty: Advanced Warfare klar i løbet af næste uge.