
Det lader til at de danske forbrugere overrasker producenterne af smartphones, for det kan godt være at skærmen bliver større og kameraet bedre, men i virkeligheden så er de vigtigste parametre batterilevetiden og dernæst prisen.
Det er en undersøgelse som Sony Mobile har udført blandt de danske forbrugere der viser dette lidt overraskende resultat.
Meget kunne tyde på, at forbrugerne er træt af at jagte opladningsmuligheder, de ønsker at deres mobil kan bruges længe og, ja, mobilt.
Undersøgelsen viser da også at folk faktisk er langt mere lavpraktiske med deres mobiler end vi gik og troede. For det er ikke Facebook, film og spil der er de primære ting folk bruger deres smartphones til.
Det som mobilen bliver brugt til er klart tale og til at sende sms’er med, ført på en tredjeplads kommer foto- og videooptagelse, som hele 94% i undersøgelsen bruger deres smartphone til. 89% bruger smartphonen til at tjekke vejrudsigten med, mens 85% bruger den som elektronisk vejviser med kort og gps-funktioner, 82% læser nyheder på den, 80% bruger den til emails, og det er kun 71% der bruger den til sociale medier.
Med den brug af mobilerne er det ikke så underligt at folk leder efter en god batterilevetid, at smartphonen dør mens man bruger den til at navigere frem til en vigtig aftale er bare ikke ok.
Morten Johansen, marketingschef hos Sony Mobile i Danmark fortæller om undersøgelsen:
”Selvom resultatet af vores undersøgelse nok virker en smule overraskende, giver danskernes valg af batterilevetiden ganske god mening. For de fleste af os er smartphonen blevet et uundværligt redskab i hverdagen. Ikke blot vores kommunikation med omverdenen, men også mange af vores daglige gøremål og opgaver kræver, at vi har adgang til vores mobiltelefon – og at den rent faktisk fungerer mobilt. Det er derfor helt essentielt, at vi ikke hele tiden risikerer at løbe tør for strøm og dermed bliver afhængige af at være i nærheden af et strømstik og en oplader. For så tjener telefonen jo ikke sit formål. Vi ved, hvor vigtigt det er for brugerne og har derfor rettet et stærkt fokus på netop batterilevetiden i udviklingen af vores mobilprodukter.”
Et kig ned i tallene viser, at hele 32% har batterilevetiden som første prioritet mens 24% har det som anden prioritet. Prisen der ligger på andenpladsen har 30% som første prioritet mens 18% har det som anden prioritet.
Ting som skærmstørrelse og kameraet ligger på 17% hhv. 15% for dem der har det som første prioritet, og mærket er folk faktisk ret ligeglade med, det er nemlig kun 14% der går efter et bestemt mærke.
Nu kan vi så håbe, at mobileproducenterne lægger mærke til, hvad brugerne egentlig forventer af deres smarte mobiler, og måske retter bare en anelse ind. På den måde kan vi undgå at det hele bliver en jagt på funktioner som folk alligevel ikke vil have, på bekostning af det de godt vil have.
Undersøgelsen er lavet blandt et repræsentativt udsnit af danske forbrugere. Der har deltaget lige over 1.000 i undersøgelsen der kørte online.