Cookies æder din nethastighed

Hele 89% - så meget kan din netsurf øges med hvis du helt kan undgå cookies og lignende sporingsmekanismer. Det viser en undersøgelse fra den finske sikkerhedsvirksomhed F-Secure

nethastighed

Cookies er stort set umulige at undgå – stort set alle websites bruger dem. Om det er der, hvor du læser dine daglige nyheder, køber dine rejser eller måske bare dine dagligvarer, så bliver der brugt cookies.

Cookies giver en masse sikkerhedsmæssige udfordringer, og nu tyder det så også på, at de sørger for at du ikke får den optimale oplevelse rent hastighedsmæssigt.

Det er den finske sikkerhedsvirksomhed F-Secure der har undersøgt hvordan cookies og sporingsmekanismer på internettet påvirker den hastighed hvormed vi kan få serveret hjemmesiderne.

– Vores undersøgelse viser, at sporingen af vores adfærd på nettet ikke blot er et problem for vores privatliv, men også koster os tid og penge. Vi ser bl.a. at brugen af sporingsværktøjer, som cookies, nu er gået så vidt, at visse websider opleves, som hvis man var på nettet med en internetopkobling fra 90-erne, siger Michael Toftegaard, Business Manager, Denmark and Norway hos F-Secure.

Deres undersøgelse viser, at tabet af ydelse og hastighed opstår fordi browseren skal behandle flere informationer på grund af sporingen. Informationsmængden tager også godt for sig af datamængden, hvilket kan koste brugeren penge, især på mobile enheder, konkluderer F-Secure i deres undersøgelse.

Så hvad kan vi gøre? En ting er at blokere for cookies, måske sætte vores browser op til at kræve at websites ikke følger vores adfærd og gøren og laden på nettet. Det er dog en besværlig og tidskrævende. Men der findes tjenester, de såkaldte VPN-tjenester, der kan blokere for de fleste, måske endda alle, former for sporing fra forskellige annoncenetværk.

F-Secure har deres egen tjeneste, Freedome, der netop kan blokser for den type sporing. Udover at blokere for sporinger, så kan tjenester som Freedome også se, hvilke slags annoncenetværk, der samler informationer ind om brugerens adfærd på nettet.

Del artiklen på

Om Lars Bennetzen (3657 Articles)
Lars Bennetzen har været it- og gadget-journalist siden 1992, og arbejdet som redaktør på PC World, Ingeniøren, Jern- og Maskinindustrien, Procesteknik og Ugens Erhverv. I 2006 blev Lars Chefredaktør på Alt om DATA, og bestyrede det gode gamle it-blad gennem de næste 6 år. I 2012 blev Lars selvstændig og stiftede firmaet Blackbelt Communications og i 2015 startede han Tech-Test. Lars fungerer også som kommunikationskonsulent, taler, moderator og gadgetekspert.
Kommentar til artiklen?