Dansk elbil slog verdensrekorden

I lørdags lykkedes det det danske drag racing team, True Cousins, at slå den hidtil hurtigste tid sat i verden for elektrisk drevne biler, da de med deres selvbyggede elbil, TC-X, kørte tiden 5,7465 sekunder over distancen 201 meter (1/8-mile)

elbil

Lørdag d. 12/9 lykkedes det det danske drag racing team, True Cousins, at slå den hidtil hurtigste tid sat i verden for elektrisk drevne biler, da de med deres selvbyggede elbil, TC-X, kørte tiden 5,7465 sekunder (206 km/h i udgangshastighed) over distancen 201 meter (1/8-mile) og dermed slog den forrige rekord på 5,9566 sekund, sat i 2013 i USA.

Rekorden kom i hus på den eneste permanente drag racing bane i nærheden af Danmark – Malmö Raceway, der denne weekend var rammen om et kæmpe drag racing arrangement, Malmö Open. Til lejligheden var banen ekstra godt præpareret, hvilket vil sige, at friktionkoefficienten (= vejgreb) var den højest mulige, hvilket viste sig at være til stor hjælp, da rekordløbet (og back-up løbet på 5,79 sek) blev kørt.

Effekten var til lejligheden sat til 630 HK, hvilket gør præstationen endnu mere imponerende, da bilens batterier og motorer kan levere helt op til 1.200 HK. Det betyder, at der er et stort potentiale til udnyttelse næste år, men det kræver at flere dele af transmissionen fra motorer til bagdæk udskiftes til stærkere komponenter. Dette er også grunden til at fætrene undlod at hæve effekten yderligere, da eksempelvis en knækket bagaksel med stor sandsynlighed er lig med et alvorligt uheld – og det har TC-X været igennem én gang før i år.

”Det er super fedt. Vi har brugt så mange timer og penge på at nå hertil, og nu ER vi virkelig de hurtigste i verden,” siger Hans-Henrik Thomsen.

Rekorden er den foreløbige kulmination siden fætrene gik i gang med batteridrevet drag racing for 8 år siden, hvor det undervejs er blevet til 6 verdensrekorder med andre motorcykler og biler på el.

”Vi tager det skridt for skridt, som vi altid har gjort. Men målet er selvfølgelig nu at slå vores egen rekord,” siger Glenn E. Nielsen, der har brugt halvandet år på at bygge bilen op til rekordforsøget sammen med fætteren.

Accelerationen svarer i øvrigt til 1,5 sek på 0-100 km/h. Til sammenligning bruger den ellers forrygende hurtige (elbil) Tesla Model S P85D 3,0 sekunder på at nå 100 km/h. TC-X har potentialet til at komme helt ned på 1 sekund.

I en anden sammenligning bruger en Koenigsegg Agera R, der er noget af det vildeste og dyreste man kan købe som privatperson 7,8 sek på at nå 200 km/h, men TC-X altså gør det på 5,7 sek – en tid der senere vil komme ned mod 4,5 sek.

Del artiklen på

Om Lars Bennetzen (3657 Articles)
Lars Bennetzen har været it- og gadget-journalist siden 1992, og arbejdet som redaktør på PC World, Ingeniøren, Jern- og Maskinindustrien, Procesteknik og Ugens Erhverv. I 2006 blev Lars Chefredaktør på Alt om DATA, og bestyrede det gode gamle it-blad gennem de næste 6 år. I 2012 blev Lars selvstændig og stiftede firmaet Blackbelt Communications og i 2015 startede han Tech-Test. Lars fungerer også som kommunikationskonsulent, taler, moderator og gadgetekspert.
Kommentar til artiklen?