Elbiler går en usikker fremtid i møde i Danmark

Danmark er det eneste europæiske land der overvejer at gøre det mindre attraktivt at købe el-biler, og usikkerheden truer elbilsalget, vurderer repræsentant for Tesla i Danmark

Tesla model s

Vi står i en underlig situation i Danmark. Dels ønsker de danske politikere, angiveligt, at gøre noget godt for miljøet, men samtidig går de og pusler med at fjerne den ordning der i øjeblikket gør det attraktivt at købe el-biler. Det på trods af, at det er ubestridt at blandt andet elbiler som Tesla Model S har en meget gavnlig indvirkning på CO2-udledningen og ikke mindst på nærmiljøet – der kommer jo ingen mikropartikler ud af en el-bil.

Vores nære naboer, Norge og Tyskland, har begge vurderet at elbiler er nødvendigt for at hjælpe miljøet, og derfor har Norge lige forlænget det der vurderes til at være verdens stærkeste elbil-incitamenter frem til år 2020.

I Tyskland har Angela Merkel forpligtet sig til at der skal være en million elbiler i Tyskland inden året 2020, og Finland sætter skatten på elbiler ned – men Danmark overvejer altså at gøre det markant dyrere at købe de miljøvenlige biler.

Den udmelding rammer samtidig med, at der er ved at komme rigtig god gang i elbil-salget i Danmark, og det forstår man ikke hos den danske afdeling af Tesla:

”På grund af de høje afgifter på forbrændingsmotorer, har Danmark en unik mulighed for at udbrede elbiler ved blot at fortsætte det sunde princip om, at det er det, der forurener, der betaler. Men som det ser ud netop nu, er fremtiden meget usikker, og salget vil gå i stå uden en hurtig afklaring,” forudser Teslas kommunikationschef Esben Pedersen.

Hos Tesla tror man naturligvis på, at elbilerne bliver vejen frem for at hjælpe miljøet, ikke øgede afgifter, og derfor fortsætter de ufortrødent deres sejrsgang verden over. De har blandt andet lige åbnet deres Supercharger nr. 900 i Europa.

På mindre end to år har Tesla installeret 901 Superchargere fordelt på 164 Supercharger-stationer i Europa, og alt ser ud til at gå den rigtige vej for dette bilmærke.

Deres succes hænger uden tvivl sammen med de unikke egenskaber disse elbiler har. Dels kan en bil på en Supercharge-station lade batteriet halvt op på kun 20 minutter.

About Lars Bennetzen 3824 Articles
Lars Bennetzen har været it- og gadget-journalist siden 1992, og arbejdet som redaktør på PC World, Ingeniøren, Jern- og Maskinindustrien, Procesteknik og Ugens Erhverv. I 2006 blev Lars Chefredaktør på Alt om DATA, og bestyrede det gode gamle it-blad gennem de næste 6 år. I 2012 blev Lars selvstændig og stiftede firmaet Blackbelt Communications og i 2015 startede han Tech-Test. Lars fungerer også som kommunikationskonsulent, taler, moderator og gadgetekspert.
Kommentar til artiklen?