Facebook tester Facebook-version til virksomheder

For små 10 måneder siden annoncerede Facebook, at de arbejdede på en udgave af det sociale netværk rettet direkte mod virksomheder. Nu er produktet ved at være en realitet, og er i begrænset lukket test

Facebook at Work

Det er ingen hemmelighed, at Facebook længe har arbejdet med en version af det sociale netværk, der retter sig mod virksomheder. Tidligere gik det under navnet FB@work, men nu har Mark Zuckerberg og co. så meldt ud, at produktets officielle navn er Facebook at Work.

I modsætning til den almindelige version af Facebook, der kan tilgås af alle, så kan Facebook at Work kun bruges og ses indenfor en virksomheds elektroniske vægge. Facebook at Work vil være en platform til samarbejde, deling af opgaver og informationer og kommunikation på linje med Microsofts Yammer og tilsvarende produkter.

Facebook, der i dag har annonceret, at de nu har en app klar til både iOS og Android, har angiveligt selv brugt Facebook at Work til alt intern kommunikation gennem en del år, og nu er turen så ved at komme til alle os andre.

Facebook at Work kan dog endnu ikke bruges af hvem som helst. Angiveligt er det kun en lille begrænset mængde af inviterede brugere, der kan teste Facebook at Work, der stadig skulle være på et meget tidligt stadie af udviklingsfasen.

Men det forlyder fra Facebook, at platformen kommer til at ligne det Facebook, vi alle kender, hvilket giver god mening – hvorfor ændre på noget, der virker, og som vi alle har vænnet os til gennem mere end 10 år.

Det er også uklart, hvordan Facebook at Work kommer til at fungere med hensyn til annoncer og tredjeparts apps. I den lukkede demoversion er der lukket helt af for begge dele, men det er ikke sikkert, at det bliver tilfældet i den endelige udgave.

Det er rygter om, at Facebook arbejder med to forskellige modeller til at tjene penge på Facebook at Work.

Enten skal produktet sælges til virksomheder, der så kan bruge det annoncefrit, eller produktet bliver mere eller mindre gratis, men så skal det understøttes af annoncer. De samme tanker har Zuckerberg og co. når det kommer til apps. De ved endnu ikke helt, hvordan de skal kapitalisere på apps på virksomhedernes Facebook.

Facebook for Work er som sagt lige nu i lukket test, men mon ikke der bliver åbnet op for en større test indenfor ganske kort tid?

About Lars Bennetzen 4130 Articles
Lars Bennetzen har været it- og gadget-journalist siden 1992, og arbejdet som redaktør på PC World, Ingeniøren, Jern- og Maskinindustrien, Procesteknik og Ugens Erhverv. I 2006 blev Lars Chefredaktør på Alt om DATA, og bestyrede det gode gamle it-blad gennem de næste 6 år. I 2012 blev Lars selvstændig og stiftede firmaet Blackbelt Communications og i 2015 startede han Tech-Test. Lars fungerer også som kommunikationskonsulent, taler, moderator og gadgetekspert.