FIFA 15 handler om mere end fodbold

Tal fra det toneangivende britiske marked fortæller os, at fodboldspil kan bruges til mere end underholdning - FIFA 15 giver os en fornemmelse af, hvordan det går på konsolmarkedet

FIFA 15 fra EA Sports er kommet godt fra start i Storbritannien, hvor fodboldspillet ifølge Chart Track udgør 87 procent af den samlede, britiske omsætning. Dermed ligger FIFA 15 øverst på Chart Tracks ugentlige top ti over bestsellers.

Overraskelsen er måske til at føle på, hvis du kender til FIFAs årlige dominans på bestsellerlister verden over i ugerne efter spillets udgivelse. Men det interessante ved Chart Tracks tal er ifølge det britiske medie, Metro, at PS4-udgaven har solgt 100.000 eksemplar mere end Xbox One-versionen. 

Metros artikel er interessant, fordi offentligheden ikke har adgang til konsollernes salgstal, da det er en branchehemmelighed. Men ud fra de 100.000 ekstra solgte PS4-eksemplarer får vi en sjælden indsigt i, hvordan det går med Xbox One i forhold til PlayStation 4. Ydermere har Microsoft indgået en strategisk alliance med Electronic Arts, hvor FIFA 15 bliver markedsført sammen med Xbox One, der tilsyneladende ikke har ført til et forspring overfor Sonys nyeste konsol. Artiklens konklusion har skabt en del debat, fordi den ikke er helt retvisende. 

Kritikere af Metros artikel, såsom MCV UK, påpeger, at artiklen ikke medregner det digitale salg, hvor Xbox One tilbyder sine abonnenter en rabat ved køb af en digital udgave af FIFA 15.