
Svindelrapporten fra RSA fortæller om en oktober, hvor antallet af phishingangreb stadig er for nedadgående. Faktisk er de faldet med hele 25% siden august. På baggrund af de tal estimerer RSA, at de globale virksomheder har mistet 240 millioner dollars på grund af de cyberkriminelle. Til sammenligning var tabet 282 millioner dollars i september.
Sidst vi kiggede på RSA svindelrapport, så vi at der var ikke mindre end 55.813 phishingangreb i juli. Men det er faldet markant her i september, hvor RSA kun har kunnet måle 33.145 phishingangreb.
Med baggrund i det tal estimerer RSA, at phishing globalt set har kostet virksomheder 282 millioner dollars i tab. Sammenholdt med julis tab på 476 millioner er det en markant tilbagegang.
Luksusvarer er jagtet vildt
Men visse forretningsområder har dog stadig stået ret meget for skuds. Ikke mindst flyselskaber, der i forvejen står for 44% af alt onlinehandel i oktober.
Det er så også dem der er ramt hårdest af onlinesvindel, hvor hele 46 procent af alle svindelangreb er rettet mod dem. Tendensen med, at det er luksusvarer som flyrejser og computere samt pengeoverførsler der rammes hårdest, fortsætter.
RSA skriver i deres rapport, at de cyberkriminelle tydeligvis har speciel stor fornøjelse med at bruge de stjålne kreditkort-oplysninger til at købe disse dyre ting.
Tech-Test har snakket med Vincent van Kooten, EMEA North Specialist, RSA Fraud & Risk Intelligence, og han fortæller, at der er en rigtig god grund til at det er luksusting, der bliver brugt mest krudt på at svindle med.
”For de cyberkriminelle handler det om at få købt varer, der let kan omsættes igen til kontanter. Det er kun amatørerne, der rent faktisk selv bruger de produkter, de køber, risikoen for at blive fanget på den måde er for stor. I stedet køber de dyre ting ind, som de så sælger billigt. Det er den foretrukne måde at generere penge på, når det kommer til online svindel,” fortæller Vincent van Kooten.
Forbrugerne ønsker det skal være let
RSA har også undersøgt, hvordan folk reagerer på misbrug af kreditkort og personlige oplysninger. En ud af tre forbrugere har fortalt, at deres personlige eller finansielle data er blevet kompromitteret i en datalækage.
Det til trods, så svarer 45% af de samme personer, at det ikke får nogen indflydelse på deres brug af kredit- eller kontantkort.
”Når forbrugerne ikke bliver mere påvirkede af at miste personlige data eller penge gennem onlinesvindel, så er det fordi det i langt de fleste tilfælde ikke rammer dem personligt,” fortæller Vincent van Kooten til Tech-Test.
Han forklarer, at i langt de fleste tilfælde bliver folk holdt skadesløse af deres banker eller forsikringsselskaber, og derfor er det ’gratis’ for dem at miste deres data.
”Samtidig så ønsker de ikke, at det skal være besværligt at bruge deres kreditkort online. De steder, der har eksperimenteret med mere sikre, og dermed også mere besværlige, løsninger, har måttet konstatere at salget falder. Forbrugerne ønsker, at det skal være let, og så lever de med den risiko, de løber,” slutter Vincent van Kooten.
Rapportens øvrige tal
Som nævnt faldt antallet af phishingangreb markant i oktober, men det er stadig USA, der ligger på en ubestridt førsteplads, når det kommer til mængden af phishingangreb. De står nemlig stadig for 52% af alle angreb, og vi skal helt ned på 9% for at finde det land, der indtager en andenplads, England, efterflugt af Kina med 8%.Igen ser vi, at det er mærkevarer i USA, England, Indien og Kina, der måtte stå mål for halvdelen af alle phishingangreb i oktober, igen et billede vi kan genkende fra september.De markeder, der rammes mest af svindel, er, som allerede nævnt, fly og rejser med hele 46%, mens det er pengeoverførsler, der kommer ind på en andenplads med 16%.