Flyttedag for skytjenesten, del 2

Der er sket meget siden sidste artikel, store dele af projektet er allerede kørt igennem, men det har ikke været uden sværdslag, og der er stadig noget, der mangler. Nøgleordet er tålmodighed

cloud tjeneste

I første afsnit af denne artikelserie kiggede vi nærmere på, hvad det egentlig er der, skal ske, for at vi kan flytte vores skytjeneste, Google Apps, over til Office 365. Vi kiggede også på nogle af vores krav og ønsker, som vi har til det nye system.

I dette afsnit kigger vi på, hvad vi så har nået siden sidst, og hvad vi mangler, før projektet er helt færdigt.

Få verificeret domænet

Det første, vi skulle igennem, var processen med at få bekræftet over for Office 365, at vi rent faktisk ejer vores domæner. Vi har to domæner, der er berørt af flytningen, dels blackbelt-communications.dk og dels tech-test.dk.

Førstnævnte er det domæne, der både har et filsystem, der skal flyttes, såvel som en række mailbokse, kalendere og ikke mindst kontaktpersoner, og det var det, vi først kastede os over.

Inden vi begyndte på den fysiske flytning, skulle vi altså have bekræftet, at vi rent faktisk ejede domænet. Dette gøres ved at indsætte en TXT-record i vores DNS der, hvor vores domæne bliver hostet.

Så langt så godt – det var en relativ let opgave. Det kræver en anelse viden om, hvordan man redigerer i DNS, og ikke mindst hvor man finder redigeringsværktøjet til DNS-records. Hos vores udbyder var det ikke umiddelbart ligetil at se, men heldigvis var Google vores ven, og en søgning på vores udbyders navn kombineret med ’rediger DNS’, så dukkede svaret nok så nydeligt op.

dns

Så snart Office 365 konstaterede, at vi ejede domænet, kunne vi gå videre til næste skridt, nemlig at få indført alle de nye DNS-poster, som skulle sørge for, at der blev peget rigtigt på vores nye skytjeneste.

Men her er der så to ting vi lige skal gøre opmærksomme på. Dels så er det utrolig vigtigt ikke at indføre den MX-record Office 365 ønsker, inden flytningen er tæt på at være færdig. Når først den flyttes, så bliver alle mails nemlig sendt over til Office 365, og hvis der ikke er sat de nødvendige postkasser op, ja så kan mails gå tabt.

Det andet er, at der skal indføres to SRV-records for at Lync eller Skype for Business fungerer. Her kom vi ud i problemer, for vi kunne ikke selv indsætte SRV-records i DNS-setup hos vores udbyder. Det endte med, at vi måtte skrive til support og få dem til at gøre det.

Klar til at flytte filer

Vi valgte at vente her, og nu gå i gang med at få flyttet filer over fra Google Apps til Office 365. Det handlede om lige over 20GB data, der skulle flyttes, og hvor filstrukturen skulle bibeholdes.

Der var en række forskellige måder at klare den migrering på, men vi valgte en meget traditionel måde at gøre det på. Vi installerede OneDrive for Mac på vores computer (stadig en beta-klient, men nu var den her endelig), og så gik vi ellers i gang med at trække mapper over fra vores Google Drive mappe og til vores OneDrive mappe.

Først var vi ikke så lidt optimistiske. Vi tog en hel hovedmappe og trak over og tænkte, at nu skulle computeren bare stå et par timer, og så var det job ellers klaret.

Men nej, der er faktisk et par ting, der gjorde, at vi ikke kunne være så langt væk fra vores Mac.

onedrive for mac

Dels er OneDrive for Mac stadig en beta-version, og det påvirkede stabiliteten. Ved store datamængder oplevede vi fra tid til anden at den simpelthen gik ned for os.

Den anden ting er, at OneDrive er kræsen, når det kommer til, hvilke slags filer, der kan/må overføres. Hvis filnavne er længere end 256 tegn, ja så kan OneDrive tydeligvis ikke finde ud af det, for hver gang vi oplevede det, så gik OneDrive ned med et hult drøn, og vi stod pludselig og anede ikke hvilke filer, der var flyttet og hvilke, der ikke var flyttet.

Endelig er der visse filtyper, som OneDrive bare ikke kan lide, og det samme kan siges om bestemte tegn i filnavne. Her gik overførslen også galt, og vi stod tilbage og anede ikke, hvor langt vi var kommet.

En pudsighed var blandt andet, at hvis der var et mellemrum mellem sidste bogstav i filnavnet og det punktum der adskiller filnavn fra filtypenavn, ja så gik OneDrive ned.

Side 1 af 3

Del artiklen på

Om Lars Bennetzen (3662 Articles)
Lars Bennetzen har været it- og gadget-journalist siden 1992, og arbejdet som redaktør på PC World, Ingeniøren, Jern- og Maskinindustrien, Procesteknik og Ugens Erhverv. I 2006 blev Lars Chefredaktør på Alt om DATA, og bestyrede det gode gamle it-blad gennem de næste 6 år. I 2012 blev Lars selvstændig og stiftede firmaet Blackbelt Communications og i 2015 startede han Tech-Test. Lars fungerer også som kommunikationskonsulent, taler, moderator og gadgetekspert.
Kommentar til artiklen?