
Det går godt for den kinesiske telekommunikationsvirksomhed, Huawei. Som den første kinesiske virskomhed er de nu endt blandt verdens 100 største brands.
Huawei oplevede fra 2012 til 2013 en stigning i overskuddet på 34,4 procent, og resultatet var på næsten 20 milliarder kroner.
Det er en imponerende bedrift, ikke mindst når man tænker på, at for ganske få år siden, levede Huawei en stille og næste ukendt tilværelse, hvor de primært leverede udstyr til teleoperatørerne.
Interbrand, der står for den årlige undersøgelse om hvor værdifulde mærker er, peger på at Huaweis placering skyldes, at virksomheder verden over efterspørger mere fleksible produkter og hurtige mobile netværk. Netop det marked, hvor Huawei er et af de mest dominerende brands.
Det er også værd at bemærke, at Huawei ikke er blevet så store på grund af en massiv støtte fra forbrugerne i hjemlandet, selvom de naturligvis også spæder godt til. Men hele 65 procent af Huaweis indtægter kommer fra andre steder end Kina, og Huawei selv siger, at deres indtægter fortsat stiger i Europa, Mellemøsten, Afrika og – ikke overraskende – Kina.
Indtil videre er det blevet til en placering som nr. 94 på den eftertragtede liste, men mon ikke vi kommer til at se en yderligere fremgang om et års tid, når Interbrands igen laver deres undersøgelse.