Huawei blandt verdens 100 mest værdifulde mærker

For første gang er en kinesisk virksomhed endt på listen over de mest værdifulde mærker

Det går godt for den kinesiske telekommunikationsvirksomhed, Huawei. Som den første kinesiske virskomhed er de nu endt blandt verdens 100 største brands.

Huawei oplevede fra 2012 til 2013 en stigning i overskuddet på 34,4 procent, og resultatet var på næsten 20 milliarder kroner.

Det er en imponerende bedrift, ikke mindst når man tænker på, at for ganske få år siden, levede Huawei en stille og næste ukendt tilværelse, hvor de primært leverede udstyr til teleoperatørerne.

Interbrand, der står for den årlige undersøgelse om hvor værdifulde mærker er, peger på at Huaweis placering skyldes, at virksomheder verden over efterspørger mere fleksible produkter og hurtige mobile netværk. Netop det marked, hvor Huawei er et af de mest dominerende brands.

Det er også værd at bemærke, at Huawei ikke er blevet så store på grund af en massiv støtte fra forbrugerne i hjemlandet, selvom de naturligvis også spæder godt til. Men hele 65 procent af Huaweis indtægter kommer fra andre steder end Kina, og Huawei selv siger, at deres indtægter fortsat stiger i Europa, Mellemøsten, Afrika og – ikke overraskende – Kina.

Indtil videre er det blevet til en placering som nr. 94 på den eftertragtede liste, men mon ikke vi kommer til at se en yderligere fremgang om et års tid, når Interbrands igen laver deres undersøgelse.

About Lars Bennetzen 4193 Articles
Lars Bennetzen har været it- og gadget-journalist siden 1992, og arbejdet som redaktør på PC World, Ingeniøren, Jern- og Maskinindustrien, Procesteknik og Ugens Erhverv. I 2006 blev Lars Chefredaktør på Alt om DATA, og bestyrede det gode gamle it-blad gennem de næste 6 år. I 2012 blev Lars selvstændig og stiftede firmaet Blackbelt Communications og i 2015 startede han Tech-Test. Lars fungerer også som kommunikationskonsulent, taler, moderator og gadgetekspert.