Jagten på officererne er skudt i gang

Fans af J.R.R. Tolkiens bøger har fået endnu et spil, der tager dem med tilbage til Midgård. Gameplayet er yderst bekendt, men det har en række anderledes elementer, der fortjener et nærmere eftersyn

John Ronald Reuel Tolkiens Midgård er en verden, der har været skueplads for et utal af computerspil siden 2002. Nogle har været baseret på filmtrilogien, der var baseret på Ringenes Herre-bøgerne, mens andre har været inspireret af Tolkiens klassiske trilogi. Enkelte rollespil har set dagens lys, mens overvægten af Ringenes Herre-spil har været hack ’n slash – ofte med lettere middelmådigt gameplay. Nu er Middle-earth: Shadow of Mordor på gaden. Mere hack ’n slash, mere skamvridning af The Silmarillion, Ringenes Herre og Hobitten.

Tager du dig til hovedet i fortvivlelse over, at endnu et spil skal kapitalisere på Tolkiens klassikere og hive penge op af lommen på fans, bør du sunde dig for en stund og se på Monoliths spil med mildere øjne – for Shadow of Mordor er faktisk det bedste spil, der er baseret på Midgård, i mange år.

Følelsen af Midgård, fortvivlelsen og håbet

Shadow of Mordor har ikke meget at gøre med Tolkiens bøger. Hovedpersonen findes ikke i bøgerne, men han er inspireret af dem. Shadow of Mordor foregår i perioden mellem Hobitten og Ringenes Herre-trilogien. Sauron er ved at genvinde sine kræfter, og orker plager atter egnene uden for Mordor.

Hans navn er Tallion, han er en ranger, der netop har vidnet nedslagtningen af hans familie, før han blev henrettet. Men døden vil ikke have ham – ikke før rangeren har brudt forbandelsen, der klæber til hans sjæl. Tallion er en ånd, der befinder sig mellem de levendes verden og åndeverdenen.Tallions fortvivlelse, mistro til sig selv og ønske om at gøre det rigtige minder om den eksistentielle kamp, Aragorn gik igennem. Gollum har en birolle, hvor han hjælper dig med at blive klogere på, hvad der sker i Midgård. Ellers er det orkerne og Mordor, der vækker størst genkendelighed i forhold til bøgerne – og filmene for den sags skyld.

I de levendes verden er horder af orker skudt op, de frodige enge er blevet golde, og overalt er mennesker tvunget til at arbejde som slaver – Den Sorte Port bygger ikke sig selv. Tallion må fatte sit sværd, bue og dolk. Han skal hakke sig igennem horderne. Mange hack ’n slash-spil er det blevet til gennem årene, hvor Midgård er slagmarken, men Shadow of Mordor har noget, de tidligere spil ikke har.

Kend din fjende

Gameplayet er bygget op omkring et ærkefjendesystem. Mens du kæmper dig vej gennem horderne, skal du jage officerer, der leder Saurons orker – mere specifikt, officerer med viden. Hver gang du overvinder en officer, kan du forhøre ham om andre officerers styrker og svagheder – ultimativt får du dødsens vigtig information om hærføreren, der slog dig ihjel.Vær dog opmærksom. Hver gang en orker, officer som menig, vinder over dig i kamp, bliver han forfremmet. Er du blevet nedkæmpet adskillige gange af den samme officer, får denne mere styrke og bliver dermed endnu sværere at vinde over. Vælg dine kampe med omhu, isolér dit mål fra dets allierede og gå til stålet. Du kan også vælge at snigmyrde orkerne ved at liste dig ind på dem, lokke dem i en fælde eller beskyde dem med din bue fra lang afstand. Jo flere officerer du nedlægger, jo højere stiger Tallion i magtgraderne. Her kommer rollespilselementerne ind. Du tjener ikke kun penge på at nedlægge orkerne. Din ranger bliver mere magtfuld. Tallion nøjes ikke kun med at købe opgraderinger og nye runesten til at forstærke sine våben – han lærer også nye tricks og evner.



Gameplayet er dybere end konventionelle hack ’n slash-spil, og ærkefjendesystemet giver dig blod på tanden, så du faktisk har lyst til at vende tilbage til Midgård for at jagte officerer. Du træder desuden ind i en meget åben verden, hvor du ved siden af hovedhistorien kan påtage dig mindre missioner, så du kan tjene til flere opgraderinger.

I sidemissionerne skal du blandt bekæmpe en særlig officer, befri slaver eller overfalde et hold orker inden for en bestemt tid. Disse missioner er vigtige for dit avancement, og de er et underholdende afbræk fra hovedhistorien.Autentisk stemning

Grafisk set virker Shadow of Mordor tro mod bøgerne – og filmene. Midgård er fyldt med slotsruiner og ruiner fra fordums storhed. Sletterne og bjergene er kolde og triste at se på, mens Den Sorte Port og Gondors byggestil ligner stilen, du kan finde i Alan Lees tegninger og malerier, der ofte bruges til at illustrere Ringenes Herre-trilogien. Du får med andre ord en autentisk Midgård-stemning, hvilket er et kæmpe plus, hvis du er Tolkien-fan.

Grafikken skaber en god, dyster stemning med detaljerede grotter og ruiner med bevoksning. Står du i et tårn og kigger ud, får du en flot udsigt ud over Midgård, og det kan mærkes, at Monolith har kælet for detaljerne – om det er Tallions fuldskæg eller Gollums flagrende lændeklæde.Den grafiske stemning suppleres glimrende af det dystre, men minimalistisk, klassiske soundtrack. I de stille stunder, hører du en ensom violin spille melankolske rytmer, mens kampene byder på slaginstrumenter, blæseinstrumenter og orker, der synger i kor. Stemmeskuespillerne leverer også solide og autentiske stemmer til spillet – især orkerne med deres vulgære, britiske dialekt, som også kan opleves i filmene.

Produktinformation

Titel: Middle-earth: Shadow of Mordor
Platform: Xbox One, PlayStation 4 og PC
Genre: Action/rollespil
Udvikler: Monolith
Udgiver: Warner Bros. Interactive Entertainment
Set til pris: Kr. 430
Mere information her

Bedømmelse

Samlet vurdering 85%Tech-Test-wide-RGB-bronze_small

Gameplayet i Shadow of Mordor er koen, der er malket mere tør end Marianne Jelveds humor. Men spillets kombination af en åben verden, dybdegående kampelementer og ærkefjendesystemet er hvad, der gør Shadow of Mordor til en vinder. Se bort fra eventuelle fordomme du måtte have om spil baseret på Tolkiens fantasyunivers. For dette spil leverer en af de bedst hack ’n slash-oplevelser i mange år.

Del artiklen på