Kan teknikken være en motiverende træningspartner, uge 2

Ugen har bragt på indledende indtryk af de forskellige sundhedsgadgets, hvor det virkelige delresultat findes i detaljer, som almindelige husholdningsgadgets ikke kan vise mig. Dermed kommer lidt tættere på at besvare spørgsmålet om, hvorvidt sundhedsgadgets kan motivere mig til at komme i form (Foto: Sally Megyessi)

Anden uge, og jeg er endnu ikke svundet ind til fordums tids bæltestørrelse. Har teknikken og ikke mindst mit træningsprogram været en fiasko? Ikke nødvendigvis. For jeg har valgt at starte i det små, så jeg ikke ødelægger mig selv i begyndelsen af mit forsøg på at komme i form. Samtidig har jeg brugt den sidste uges tid på at lære de forskellige iHealth-gadgets bedre at kende.

Siden sidste fredag er det blevet til en kort løbetur på lidt under to kilometer, en times styrketræning og to gange karatetræning. Selvom der er tale om en relativ blød start, var jeg meget spændt på, hvilke fremskridt de forskellige gadgets kunne fortælle mig om. Mine initiale indtryk af de fire sundhedsgadgets er blandede – fra fantastisk til nej-kom-nu-for-pokker!

Første indtryk

iHealth Wireless Blood Pressure Monitor er et glimrende redskab. Jeg spænder den trådløse blodtryksmåler rundt om venstre biceps, hvilket anbefales, fordi venstre arm er tættest på hjertet og dermed giver det mest retvisende billede af blodtrykket. Derefter åbner jeg iHealth-app’en på min iPad, og målingen går i gang. Både app og apparat er nemme at betjene, og jeg får et godt overblik over mit nuværende blodtryk, der sammenholdes med tidligere resultater.

iHealth
iHealth

iHealth Wireless Body Analysis Scale er det mest spændende redskab, eftersom denne avancerede badevægt viser en multitude af interessante resultater. Let er det at koble iPad og vægt sammen, da jeg blot skal dele min trådløse forbindelse på iPad’en med vægten. App’en startes, og vægten kommer selv i kontakt med programmet, hvorefter jeg stiller mig med bare tæer på de fire metalsensorer, så målingen kan gå i gang. Derefter får jeg et overblik over de vigtigste stats såsom min lettere nedslående vægt, min ditto fedtprocent, min yderst ”imponerende” muskelmasseprocent, væskeprocent og BMI.

iHealth Oximeter har jeg lidt svært ved at se, hvilken gavn den lille trådløse iltmåler kan have. Jo, den kan vise, at mine lunger transporterer tilstrækkeligt med ilt ud i kroppen, og den kan måle min puls over en længere periode, hvilket er fint, men som et normalt, sundt menneske, føler jeg ikke, at der er det store behov for at måle min iltprocent i blodet. Dog kan det være, at jeg ændrer mening. Iltmåleren er ellers en handy lille sag, jeg kommer på min pegefinger, men selvom jeg åbner den dedikerede app, finder Oximeter ikke selv vej ind i den del af programmet, som passer til den. Til gengæld viser på den på tilfredsstillende vis, hvordan min puls og iltprocent ser ud – og sætter tallene ind i en liste over tidligere målinger, så jeg kan følge min historik.

iHealth
iHealth

iHealth Edge Wireless Activity and Sleep Tracker… åhh, du smertens barn – kær er du, men sikke du kan vræle! Aktivitetstrackeren er jeg ikke gode venner med, selvom vores bekendtskab kun er en uge gammelt. Jeg har især glædet mig til, at Edge skulle fortælle mig om mit søvnmønster og søvnkvalitet, så det blev nemmere for mig at identificere, hvilke faktorer der influerer på min nattesøvn.

Edge formår at monitorere min søvn, men det er ikke tilnærmelsesvist så detaljeret som forventet. Den fortæller mig, hvor mange timer søvn jeg har fået, og hvor mange opvågninger der har været i løbet af natten, men ikke hvornår jeg vågner og hvor længe. Smart er det til gengæld, at trackeren har indbygget vibratoralarm, der kan bruges som vækkeur. Problemet er dog, at vibratoren er så kraftig, at jeg vågner med et Z – ligesom min kæreste ved siden af mig. Morsomt er det ikke at få Blikket allerede, før man har sagt godmorgen.

iHealth
iHealth
iHealth

Edge har en gyrofunktion, der gør, at jeg i princippet blot skal vippe med håndled eller puffe til trackeren, når den sidder i bukselommen, for at aktivere skærmen. Problemet er dog, at gyrofunktionen ikke virker optimalt. Alt for ofte skal jeg ryste håndleddet flere gange, før der sker noget, ligesom jeg skal skridtprygle mig selv for at få liv i trackeren – som sagt, ikke optimalt. Og det kommer især til udtryk, når alarmfunktionen går i gang om morgenen, hvor et vip med håndleddet burde slukke for alarmen – desværre. Resultatet? Edge kom ud at flyve i retningen af sengetæppet ovre i hjørnet, hvor den brummede videre i flere minutter – og Blikket fra min elskede varede ved.

Ugens resultater

Første uge med træning har ikke ført til vægttab af nævneværdig karakter. Her kunne det være fristende at opgive hele projektet til fordel for et glas rødvin og bearnaisesauce, men i detaljen findes frelse.

For den trådløse vægt fortæller mig, at jeg har tabt 100 gram siden sidst, men min fedtprocent er faldet fra 23,3 til 21,2. Muskelmassen er steget fra 59,1 % til 60,4 % – ergo, fremskridt! De ømme arme, mavemuskler og ikke mindst ben efter to dage med brutal sparketræning har båret frugt – om end æbletræet kun er begyndt at spire.

iHealth
iHealth

Mit blodtryk har dog ikke ændret sig synderligt fra 130/83 i sidste fredags til 139/82 i dag. Stressreduktionen er en længere proces.

Nattesøvnen har jeg mere eller mindre opgivet at monitorere, da Edge er et dårligt redskab, der ikke går i detaljen med, hvordan jeg har sovet og hvornår. Jeg kan kigge på mit vækkeur, når jeg går i seng og når jeg vågner. Dermed er Edge overflødig som søvnmåler, da jeg på gammeldags manér kan finde ud af nattesøvnens varighed.

Oximeteret fortæller mig, at mine lunger, i målingens stund, er blevet bedre til at distribuere ilt til kroppen, da sidste måling viste en iltmætning i kroppen på 96 %, mens dagens måling viste 99 %. Dagens pulsmåling er dog ikke retvisende, da nattesøvnen kun bød på fire timer, hvormed hjertet banker hyppigere for at holde mig vågen.

iHealth

Hvordan ser det ud med motivationen?

Indtil videre er det motiverende at bruge de forskellige sundhedsgadgets. Jeg får et indblik i mine fremskridt, men der er også tale om overflødighedshorn qua Edge og Oximeter.

Jeg kan mærke, at det er motiverende at opleve skiftet mellem muskelmassen og fedtprocenten. Hvor en konventionel badevægt blot ville fortælle mig, at jeg var blevet 100 gram lettere, fortæller iHealth-vægten mig, at jeg har omdannet fedt til muskler – og det er et resultat, jeg kan og vil arbejde videre med!

For spørgsmålet er fortsat, om sundhedsgadgets kan motivere mig på længere sigt til at være tro mod min træning. Og til trods for mine initiale indtryk mangler jeg fortsat at få en hverdag, som de forskellige gadgets er en del af.

Del artiklen på

Kommentar til artiklen?