Kan teknikken være en motiverende træningspartner? Uge 3

Havde jeg blot en badevægt til at vurdere mine fremskridt, ville jeg ikke få et nuanceret billede af mine resultater. I denne uge har jeg erfaret, at sundhedsgadgets er i stand til at fortælle en nådesløs sandhed

iHealth

Tal kan være motiverende. De kan vise fremskridt, ligesom de kan vise tilbagefald. Siden sidste fredag har jeg monitoreret mit helbred, og der er både tid til glæde såvel som hængende mundvigen, hvorfra chips-krummerne drysser.

Kost og motion fører mig let på tå til de slankes land. Ugen, der er gået har budt på løbetræning i søndags samt styrketræning i mandags og onsdags, men karatetræning er det ikke blevet til.

Arbejde og et planlagt besøg til Glostrup Hospital til søvnkontrol har gjort, at jeg ikke har fået passet min træning. Oh, gru. Har jeg taget på? I så fald, hvor slemt er mit tilbagefald?

Der bides negle på vægten

Ser vi på selve vægten, har jeg grund til at stå med armene i vejret, da jeg er blevet hele 1,2 kilo lettere siden sidste fredags til i går morges. Men fuglekvidder, harpeklang og solstråler bliver dog erstattet med stilhed, knækkede strenge og grå skyer, når jeg dykker ned i tallene, som iHealth Wireless Body Analysis Scale viser mig.

iHealth
i Health

Tallene viser, at min fedtprocent er steget med 2,1 på bekostning af min muskelmasse, der er faldet med 2,6 kg. Samtidig er min væskeprocent faldet med 1,8. Baseret på disse tal har jeg ikke tabt fedt, men nærmere muskelmasse og væske. Tallene, tænker jeg, skal dog tages med forbehold, eftersom 2,6 kg er et stort tab, når det kommer til muskler, selv om bøfferne vejer mere end fedtet. Tabet af væske er heller ikke den store sejr, da man altid først mister væske i kroppen som følge af slankekure og træning.

Forøgelsen af fedtprocenten giver også anledning til refleksion omkring kosten, der heller ikke har været al for sund i denne uge, hvor der både blev indhaleret shawarma og chips sammen med den daglige dåsesodavand. Min naive tro på at træningen kunne føre til vægttab alene, mens de daglige små synder kunne fortsætte ufortrødent, ser ud til at få selskab af bedrevidende tanker.

Syvsover ifølge tallene

De sidste syv dage har ikke været tilbragt på sofaen med benene oppe. Tværtimod. Og selv om arbejdet har domineret dagene, har jeg stadig forsøgt at få gang i benene for at teste iHealth Edge Wireless Activity and Sleep Tracker. Som nævnt i sidste uge er trackeren mildest talt irriterende og misvisende, når det kommer til søvnmonitorering, hvilket kan aflæses på billederne neden for. Var jeg sengeliggende i 13 og 23 timer, ville en kolossal rockerlignende skygge kaste sig ind over min person, mens neglebideriet ville fortsætte, da min arrige chefredaktør ville sparke døren ind til mit ellers så hellige soveværelse – man sover jo ikke 23 timer på en hverdag. Men som aktivtetstracker virker Edge bedre efter hensigten.

iHealth
iHealth
iHealth

Som billederne også viser, har jeg gået en del i løbet af ugen. I stedet for at tage cyklen eller det offentlige har jeg valgt at bruge benene. For Edge kan virke motiverende, da jeg gerne skulle nå op på Sundhedsstyrelsens anbefalede 10000 skridt om dagen, hvilket for mig svarer til 7-8 km – og det tager tid! Tid til træning har jeg ikke haft meget af i denne uge, men det er motiverende at kunne følge antallet af skridt per dag – der er et mål, som skal nås.

Effektivisering af lunger og hjerte

Min iltmætning og hvilepuls har også set bedre dage. Sagt med andre ord, mine lunger og hjerte arbejder ikke lige så effektivt, som jeg i tidligere tider har oplevet, hvor jeg var i bedre form.

iHealth
ihealth

Oximeter fra iHealth fortæller mig, at iltmætningen i blodet i dag ligger på 95 %, hvilket er ganske fint, men ikke optimalt. Min hvilepuls ligger på 78 slag i minuttet, hvilket også er en forøgelse.

Ser jeg på kurven over trends, er det tydeligt, at der er sket et fald i iltmætningsprocenten, mens hvilepulsen er steget i løbet af ugen. Det er betyder, at mit hjerte slår oftere i minuttet for at få ilt ud i min krop, men mine lunger er ikke i samme grad som tidligere i stand til at fylde mit blod med ilt, der gennem hjertet sendes ud i min krop, så organer og muskler kan fungere. Min tilstand er på ingen måde kritisk, men den kan blive bedre. Fraværet af karatetræning og løb flere gange om ugen, der øger kondien kan direkte aflæses i tallene.

iHealth
ihealth

Tør jeg tro mine egne øjne? Blodtrykket, som jeg har kæmpet med i længere tid, ser ud til at være nedadgående! Hjertet pumper ikke længere så hårdt som tidligere, hvilket er et sundhedstegn. 125/78 er et pænt stykke indenfor normalen og et godt stykke under tidligere målingsresultater.

De første spæde tegn på resultater som følge af reduceret arbejdsbyrde og øget træning, men næste uge vil vise, om resultatet er vedvarende eller blot en heldig måling.

Et motiverende billede

Jeg ved det godt – det er ikke godt nok! Mere træning og sundere kost i form af færre kulhydrater og flere grønsager. Selv om vægten viser et tab på 1,2 kg, viser de detaljerede tal, at der nærmere er tale om tab af væske og muskelmasse. Havde jeg stået på en almindelig badevægt, ville jeg ikke have så retvisende et billede af mine fremskridt. Jeg ved, at der skal spises sundere qua tallene, mens konditræningen skal øges, hvis lunger og hjerte skal være mere effektive – og det er motiverende! Ydermere kan jeg se, at blodtrykket har det bedre, hvilket skyldes min træning.

Mit forhold til Edge-trackeren er blevet lidt bedre, da den til en vis grad motiverer mig til at gå frem for at benytte mig af andre transportmidler end mine ben – så længe jeg har tiden.

Nu har jeg fået en bedre forståelse af de forskellige sundhedsgadgets, så næste uge vil vise, om jeg kan holde mine fremskridt ved lige, mens mine tilbagefald atter forvandles til positive resultater. I morgen formiddag står den på to timers svedig kamptræning, hvilket sikkert betyder, at jeg taber mig to kilo gennem panden.

Del artiklen på

Kommentar til artiklen?