Kan teknikken være en motiverende træningspartner?

Kan sundhedsgadgets øge motivationen for at træne? Og hvordan kan viden om mit helbred hjælpe mig i dagligdagen? Spørgsmål jeg forsøger at besvare i de næste seks uger

Januar. Den frygtede fitnessmåned. Vi slanker tegnebøgerne for at slanke bæltestedet. Fitnesscentrene har kronede dage, mens kasseapparatet i sportsbutikkerne klinger i takt med sportstøjet, der bliver langet over disken. Vi syndede i julen, mens vi lystigt tog os på den oppustede mave med replikken, “den har været dyr”. Nu er det januar.  Et nyt år er begyndt. Lige pludselig giver den oppustede mave ikke længere anledning til muntre replikker, men nærmere hængende mundvige.

iHealth

Vi ved godt, at det var en stakket frist. Julefrokost, gode øl som vine. De gode dage er bag os, intet økonomisk opsving uden en recession, og motivationen til at smide de overflødige kilo er måske til at overse. Men vi ved godt, at det ikke er sundt at være overvægtige – at motion og sund kost er vejen til det lange liv. Men hvad kan motivere os til at komme ud og løbe i kulde og regn? Hvad kan sparke os af sted til fitnesscenteret sidst på eftermiddagen, når mørket er faldet på, og fjernsynet kalder?

Hvad er sundhedsgadgets?

Motivationen kan være at jagte resultater – at se resultater. Mine mål er at smide seks kilo og komme i form. Jeg vil gerne måle mine fremskridt og se, at min indsats bærer frugt – eller i dette tilfælde smider ”frugt”. Væk skal de overflødige kilo. Derfor har jeg fundet en række sundhedsgadgets, der giver mig et overblik over mine fysiske resultater, og jeg vil undersøge, om gadgets kan motivere mig til at nå mine mål.

Jeg har kontaktet det amerikanske firma, iHealth, der specialiserer sig inden for sundhedsgadgets. Formålet er at monitorere mit helbred samt performance – alt sammen for at vurdere resultatet af min indsats. iHealth tilhører ikke firmaer, der leverer sundhedsudstyr til det offentlige, men til ganske almindelige privatforbrugere som du og jeg. Firmaet sendte mig en kasse med gadgets, de mente kunne hjælpe mig med mit eksperiment:

iHealth

iHealth Oximeter: En lille gadget, der måler min puls og iltprocent i blodet. Iltprocenten fortæller mig, hvor gode mine lunger er til at distribuere ilt til kroppen – især egnet til folk med nedsat lungekapacitet som følge af KOL eller astma.

iHealth Wireless Body Analysis Scale: En avanceret badevægt, der måler min vægt, fedtprocent, udregner BMI, væskeprocent og muskelmasse.

iHealth
iHealth

iHealth Wireless Blood Pressure Monitor: En blodtryks- og pulsmåler, der viser mig, hvor højt mit blodtryk er, og hvor høj min puls er.

iHealth Edge Wireless Activity and Sleep Tracker: Et avanceret armbåndsur, der tæller antal skridt, jeg går eller løber om dagen, men uret måler også min nattesøvn.

iHealth

Dertil kommer spørgsmålene, hvorfor har jeg brug for disse gadgets til at tabe mig og komme i form? Er det ikke blot et spørgsmål om at træde op på badevægten og se, om antallet af kilo er blevet reduceret? Og kan jeg ikke føle, at jeg er kommet i bedre form?

Gadgets viser det reelle fremskridt

Jo, jeg vil bestemt mærke, det bliver lettere at bevæge mig op ad trapperne til min lejlighed, ligesom maven bliver mindre, men jeg bliver ikke nødvendigvis seks kilo lettere af at træne – det kan også gå den anden vej. Afhængig af træningen øges nemlig muskelmassen – og dermed vægten. I dag vejer jeg 80,7 kg, hvilket er for meget i forhold til min højde på 172 cm. Mit BMI-tal på 27,3 fortæller, jeg er lettere overvægtig, hvilket jo kan fremkalde regnskyer på enhver blå himmel. Men BMI og vægt kan være misvisende, hvorfor det er vigtigt med andre midler til at måle mine fremskridt.

iHealth

Kører jeg styrketræning og løb sammen med min karatetræning, som jeg plejer, er jeg ikke garanteret at tabe mig seks kilo, som jeg gerne vil, fordi jeg omdanner mit fedt til muskler. Og muskler vejer mere end fedt, hvorfor jeg i realiteten har “tabt mig” seks kilo, mens vægten siger 76 kg, og BMI-tallet fortsat ligner en sur Smiley.

For en almindelig badevægt differentierer ikke mellem fedt og muskler – det gør BMI-tallet heller ikke. Så skal jeg have et mere retvisende billede, ser jeg en fordel i at prøve iHealth Wireless Body Analysis Scale.

For iHealth-vægten kan vise mig, at min fedtprocent er blevet reduceret, mens min muskelmasse er blevet øget, hvilket reelt set betyder, at jeg er kommet af med overflødigt fedt, selv om jeg måske ikke har tabt så mange kilo. Samtidig kan iHealth Oximeter vise mig, om min hvilepuls, der i øjeblikket ligger omkring 65, bliver lavere som resultat af min træning, og hvorvidt mine lunger er blevet bedre til at transportere ilt rundt i kroppen, hvilket jeg ellers ikke har mulighed for at finde ud af. For mangel på ilt i kroppen kan forårsage svimmelhed, men svimmelhed kan også være forårsaget af andre ting såsom stress. I dag ligger iltmætningen i mit blod på 96 %, hvilket er ganske fint, men det kunne være dejligt at nå de 100%.

Apropos stress, jeg lever et hektisk liv med 60-70 timers arbejdsuge, fritidsaktiviteter og socialliv, hvilket betyder, at jeg kan mærke symptomer på stress såsom glemsomhed, kvalme og distræthed. Samtidig kan stress også manifestere sig i forhøjet blodtryk. Træning kan være med til at reducere stress, hvorfor iHealth Wireless Blood Pressure Monitor er interessant, da jeg i de næste 1½ måneds tid kan finde ud af, om reduceret arbejdstid og øget træning fører til et lavere blodtryk. I dag ligger det på 130/83, hvilket er i den høje ende af normalen, da jeg gerne skulle ligge omkring 120/60 – alt er dog relativt i forhold til alder, højde og vægt.

En anden god måde at reducere stress på samt restituere efter træningen er søvn. God nattesøvn gør kroppen klar til en ny dag med strabadser, hvorfor søvnkvaliteten er vigtig. iHealth Edge skal hjælpe mig med at holde styr på søvnkvaliteten; hvilke dage sover jeg godt eller dårligt? Når jeg ved, hvilke dage jeg sover dårligt, kan jeg forsøge at identificere årsagen til den dårlige nattesøvn.

iHealth

Edge fungerer også som lidt af et løbeur, der fortæller mig hvor langt, jeg har løbet og hvor mange skridt, jeg har taget i løbet af dagen. Sundhedsstyrelsen anbefaler 10000 skridt om dagen, så er det spændende, om jeg kan leve op til denne anbefaling hver dag.

Seks uger med iHealth

Mit mål er at genfinde formen fra begyndelsen af 2014, hvor jeg stoppede med at træne. Jeg har halvanden måned til at nå dette mål, hvor jeg skal tabe mig, øge konditionen og muskelmassen. Men i processen er der en række sundhedsmæssige sidemål, der skal øge min livskvalitet i dagligdagen. Mindre stress og bedre søvn skulle også blive et resultat af min øgede træning, hvilket betyder, at jeg kan performe bedre i hverdagen.

I de næste seks uger kan du følge mine fremskridt her i klummen, der udkommer hver fredag. Jeg vil løbende vurdere, om de anskaffede ihealth-sundhedsgadgets motiverer mig til at træne, og hvordan de kan bruges til at monitorere mine fremskridt. Overordnet set søger jeg svar på spørgsmålet, om gadgets kan gøre min hverdag sundere gennem viden om mit helbred.

Kommentar til artiklen?