Markant stigning i cyberangreb i 2014

En ny rapport fra PwC sætter tal på omfanget af fænomenet cybercrime. På bare et år er antallet af tilfælde på globalt plan steget med hele 48 procent

PwC

I starten af 2014 gik det ud over brugere på chattjenesten Snapchat, i juli måned fik 900.000 danskere lagt deres CPR-numre ud på nettet, og lige nu lider virksomheden Sony under trusler fra en hackergruppe. Alle eksempler på cyberkriminalitet begået i 2014, der har trukket overskrifter i medierne.

En ny rapport fra PwC afslører, at disse hackerangreb kun er toppen af isbjerget. I 2014 var der således på verdensplan 42,8 millioner tilfælde af cyberkriminalitet , svarende til 117.339 angreb om dagen eller mere end et angreb per sekund. Det er en stigning på hele 48 procent sammenlignet med sidste år.

“Det er et alarmerende stort antal hackerangreb. I Danmark er cybertruslen ligesom i resten af verden en stor udfordring, hvilket regeringens seneste udspil med en ny ”National strategi for cyber-og informationssikkerhed” understreger. Det er typisk enkeltsager, der løber med opmærksomheden i medierne, men mange danske virksomheder rammes jævnligt af større eller mindre hackerangreb. Jeg tror derfor, det er vigtigt, at virksomhederne både har et stærkt forsvar mod cyberangreb og en strategi for, hvordan de skader et angreb kan gøre på kunderelationer og omdømme håndteres,” siger Morten Bødskov, der som tidligere justitsminister for Socialdemokraterne i perioden 2011 – 2013 har oplevet den voksende cybertrussel mod Danmark.

Konference om cyberkriminalitet

Morten Bødskov er en af foredragsholderne, når PwC i samarbejde med PrimeTime Kommunikation afholder konferencen ”Cybercrime – et ledelsesansvar” torsdag den 22. januar 2015 for virksomhedsledere i hele landet. På konferencen vil Troels Ørting Jørgensen, chef for Europol Cybercrime Center, desuden redegøre for trusselsbilledet mod virksomheder, mens eksperter fra PwC og PrimeTime Kommunikation vil give konkrete råd til virksomhedsledere, når det gælder forebyggelse og håndtering af cyberkriminalitet .

”Cybercrime kan i høj grad bekæmpes med de rette ledelsesværktøjer, og det er vores opfattelse, at ledelserne er meget opmærksomme på truslen fra cybercrime. Flere store virksomheder har jo opdaget, at hackere har været langt inde i deres systemer. Desværre er det ikke alle, der gør noget ved det, og det kan være endog meget farligt for både deres forretning og deres image,” siger Mads Nørgaard Madsen, partner i PwC.

Hos PrimeTime peger man også på, at det er vigtigt at tænke på virksomhedens image i forbindelse med et hackerangreb. Det kræver bl.a., at man er godt forberedt på, hvordan man vil kommunikere med omverdenen:

”Lige nu kan vi i medierne følge med i virksomheden Sonys desperate forsøg på at få kontrol over en situation, hvor dagsordenen ligger hos en gruppe hackere. Det er et godt eksempel på, at virksomheder også er nødt til at forberede sig rent kommunikationsmæssigt på et hackerangreb. Virksomheder kan med andre ord ikke nøjes med at investere i øgede sikkerhedsforanstaltninger, men er nødt til også at forholde sig til den værst tænkelige situation,” Mikkel Holm-Pedersen, analysechef PrimeTime Kommunikation.

Fakta om konferencen

Konferencen ”Cybercrime – et ledelsesansvar” afholdes den 22. januar 2015 hos PwC i Hellerup, Strandvejen 44, i tidsrummet 9-11.30.

Konferencen er gratis og afholdes for virksomhedsledere. Tilmeldingen finder sted på www.pwc.dk/ledelsesansvar

Læs også:

TT0016: Den etiske hacker Trusselsbilledet er mere alvorligt end nogensiden før. De cyberkriminelle bliver stadig dygtigere og virksomhederne får stadig flere og flere probleme...
Cyberkriminalitet skal bekæmpes i fællesskab F-Secure har i mange år bekæmpet cyberkriminalitet, og nu er de gået skridtet videre, og har underskrevet en hensigtserklæring med Europols European C...

Del artiklen på

Om Lars Bennetzen (1911 Articles)
Lars Bennetzen har været it- og gadget-journalist siden 1992, og arbejdet som redaktør på PC World, Ingeniøren, Jern- og Maskinindustrien, Procesteknik og Ugens Erhverv. I 2006 blev Lars Chefredaktør på Alt om DATA, og bestyrede det gode gamle it-blad gennem de næste 6 år. I 2012 blev Lars selvstændig og stiftede firmaet Blackbelt Communications og i 2015 startede han Tech-Test. Lars fungerer også som kommunikationskonsulent, taler, moderator og gadgetekspert.
Kommentar til artiklen?