Den første elektroniske p-skive vi testede var Park’n’Go Classic, og har et flot, elegant og enkelt design. Den efterligner i princippet en urskive, har flotte tydelig tal for tiden, og en rigtig skøn detalje er, at teksten står med negativ skrift.
Det samme gør sig gældende for den markør der viser tiden du parkerer din bil. Den er meget tydelig at aflæse udefra, og det tæller højt i vores bedømmelse. Så langt så godt, design og udseende har vi absolut intet at udsætte på.
P-skiven sætter tiden helt præcist efter de danske regler, så hvis du ellers har husket at sætte tiden korrekt i p-skiven ved montering, så kan du være sikker på at den også sætter tiden korrekt.
Men der er problemer med Park’n’Go Classic, problemer som gjorde at vi hurtigt blev ret irriterede på den. Den kører på to traditionelle AAA-batterier og traditionelle batterier løber relativ hurtig tør for strøm.
Park’n’Go Classic fortæller dig så når der er omkring tre måneders brug tilbage på batterierne. Det gør den ved at udstede et højt og irriterende ’beeeep’ hver gang hastigheden på din bil kommer under en vis hastighed, eller rettere når motorvibrationerne er så lave, at p-skiven tror at du er ved at parkere bilen. Se – det beep optrådte i vores test-bil efter en lille måneds brug, og derefter hørte vi på det i ugevis, hver eneste gang vi startede vores bil, og hver gang vi satte farten ned. Mønstret gentog sig derefter da vi skiftede til nye batterier, og også da vi fik en helt ny skive i bilen.
Vi testede hver gang batterierne og kunne konstatere at der faktisk var masser af strøm på dem, så derfor begyndte vi at ignorere advarselslyden. Problemet her var så, at en dag gik det op for os at vi havde kørt med den et stykke tid uden at advarselslyden havde været der. Vi tjekkede og ganske rigtigt, p-skiven var løbet tør for strøm. Vi var heldige at vi ikke fik en p-bøde på den konto.
Advarselslyden optræder for tit – du skal skifte batterier hele tiden i Park’n’Go Classic for at undgå den. Men hvad værre er – det er hamrende svært at komme til at skifte batterierne.
Når først skiven sidder i din forrude, så er der en lille låge der skal presses nedad, og den er meget svær at komme til når p-skiven er monteret. Vi måtte bruge en kuglepen for at åbne og så var det tilsvarende svært at skifte batterierne.
Vi kunne have levet med besværet, hvis det kunne ske en gang om året – men en gang om måneden? Næ – det gider vi bare ikke. Park’n’Go fungerer fint, men er irriterende i brug på alt for mange områder. Det er en om’er.