PC: Warner kendte til Batman-problemerne

Hvordan kunne Batman: Arkham Knight til PC gå så galt? Det handler om prioritering af ressourcer fortæller kilder tæt på Warner.

Batman: Arkham Knight

Warner Bros. Interactive Entertainment er kommet gevaldigt i modvind efter udgivelsen af Batman: Arkham Knight til PC. Anmeldere verden over lufter varme tanker om spillets unikke gameplay, banebrydende grafik og fantastiske historiefortælling – i hvert fald hvad angår konsolversionen. PC-versionen får koldere vinde til at blæse – og med de seneste afsløringer er der udsigt til stormstyrke.

I kølvandet på udgivelsen af Batman: Arkham Knight er PC-versionen blevet sablet ned på grund af tekniske problemer, hvilke de facto har gjort spillet ubrugeligt. Warner har siden da følt sig nødsaget til at trække PC-versionen af hylderne og love de skuffede købere pengene tilbage. Men farcen stopper ikke her. Kotaku rapporterer, at Warner har kendt til PC-versionens tekniske problemer i flere måneder.

Batman-Arkham-Knight-PS4-Patch-Leaderboard-700x350

To anonyme kilder har talt med Kotaku i den sidste uge, mens gamere og anmeldere har kløet sig selv hudløse i nakken over, at Warner kunne sende et defekt spil på gaden. Forklaringen skyldes ikke, ifølge Kotakus kilder, at Warner var ude på at snyde deres kunder – de troede, de lancerede et funktionelt spil.

Problemet er ifølge Kotakus ene kilde, at Warner og udviklerne, Rocksteady, har undervurderet, hvor udfordrende det ville være at udvikle spil til den nye generation af konsoller, hvormed PC-versionen blev forsømt. Kilden har arbejdet med kvalitetssikring af Arkham Knight, og allerede sidste år rapporterede han fejl i PC-versionen, der ikke er blevet rettet, inden den fandt sin vej ud i butikkerne.

Den anden kilde, som også arbejder med kvalitetssikring, fortæller, at Warners interne tests af spillet ikke inkluderede stresstest af PC-hardware. Ydermere benchmarkede Warner grafikken i 720p i stedet for 1080p, som hardcore PC-gamere kører med. Kilden påpeger, at årsagen til de mange tekniske problemer blandt andet skyldes forkert benchmarking.

Batman-Arkham-Knight-PC-patch-released

Kotaku trækker desuden flere eksempler frem i lyset, hvor Warner har forsømt at levere en ordentlig kvalitet til PC. Artiklen konkluderer, at Warner bevidst nedprioriterer deres PC-kunder til fordel for konsolkunderne. Spilforlaget har måske ikke forsøgt at snyde deres PC-kunder, men det undskylder ikke, at man gentagne gange sender spil med en ringe teknisk kvalitet på gaden til flere hundrede kroner.

Kommentar til artiklen?