Tablets mere populære end smartphones

Ikke som forbrugernes foretrukne gadgets, men som deres foretrukne enhed, når der skal købes ind på nettet. Det viser en ny undersøgelse fra Eniro Danmark

Online shopping

Danskerne handler meget på internettet. De lægger bestsellere, elektronik, tøj og mange andre varer i den digitale indkøbskurv, og mere end en fjerdedel siger, at de typisk bruger deres tablet, når de køber produkter online. Dermed er brugen af tablets til internethandel tredoblet i løbet af de seneste to år. I 2012 brugte kun 8 procent af danskerne deres tablet til at handle på internettet, mens andelen voksede til 26 procent i 2014. Den udvikling har givet tabletten en andenplads på listen over de mest populære enheder til internethandel. Efter computeren, men foran mobilen. Det viser en befolkningsundersøgelse fra Eniro Danmark.

”Den markante udvikling i brugen af tablets til at handle på internettet afspejler, at tablets nærmest er blevet folkeeje i løbet af ganske få år. Udviklingen er samtidig et udtryk for, at danskernes vaner ændrer sig. Vi både søger efter og køber produkter på mobile enheder i langt højere grad end tidligere. Derfor er det vigtigt, at virksomhederne tilpasser sig den ændrede adfærd og optimerer deres hjemmesider og webshops til visning på mobile enheder, ” fortæller Stefan Kercza, der er koncernchef i Eniro.

Også mobilen bliver i voksende omfang brugt til internethandel, men væksten er ikke så stor som for tablets. Hvor 12 procent af danskerne i 2012 typisk brugte deres mobil til at købe produkter på internettet, steg andelen til 16 procent i 2014. Og den øgede brug af mobile enheder medfører naturligt nok, at lidt færre bruger deres computer til internethandel. Mens 96 procent typisk brugte deres computer til internethandel i 2012, faldt det til 92 procent i 2013 og var i 2014 nede på 89 procent.

Ældre foretrække tablets

Udviklingen er imidlertid ikke helt så entydig, når man ser på de forskellige aldersgrupper. Her er der nemlig nogle markante forskelle. Det er særligt de ældre danskere mellem 56 og 75 år, der hellere vil bruge tabletten end mobilen til at handle på internettet. 20 procent af de ældre siger, at de typisk bruger deres tablet til internethandel, mens kun 8 procent bruger mobilen. Til sammenligning er der lige mange af de unge på mellem 18 og 35 år, der sædvanligvis bruger en tablet og en mobil, nemlig 28 procent.

”At de ældre i så høj grad foretrækker tabletten frem for mobilen skyldes sandsynligvis, at den har en større skærm, som er nemmere at overskue end en hjemmeside. Det er værd at hæfte sig ved, at selv blandt de ældre er der relativt mange, som bruger mobile enheder til internethandel. Det bør virksomhederne være opmærksomme på, når de tilrettelægger deres tilstedeværelse online, så de ikke kun har øje for de yngre forbrugere, men altså også medtænker det grå guld,” siger Stefan Kercza.

Uddrag fra undersøgelsen

26 procent af danskerne siger, at de typisk bruger en tablet, når de køber et produkt på internettet. I 2013 var det tilsvarende tal 19 procent, og i 2012 var det 8 procent.

  • 16 procent af danskerne siger, at de typisk bruger en mobiltelefon, når de køber et produkt på inter-nettet. I 2013 var det tilsvarende tal 13 procent, og i 2012 var det 12 procent.
  • 89 procent af danskerne siger, at de typisk bruger en computer, når de køber et produkt på inter-nettet. I 2013 var det tilsvarende tal 92 procent, og i 2012 var det 96 procent.
  • Blandt unge på mellem 18 og 35 år bruger 28 procent typisk en tablet, når de køber et produkt på internettet, mens 28 procent typisk bruger en mobiltelefon.
  • Blandt ældre på mellem 56 og 75 år bruger 20 procent typisk en tablet, når de køber et produkt på internettet, mens 8 procent typisk bruger en mobiltelefon.

Om undersøgelsen

Undersøgelsen om produktsøgning og produktkøb er foretaget i perioden fra den 26. september til 8. oktober 2014. Data er indsamlet gennem Epinions befolknings¬panel, og i alt 2.009 personer har deltaget. Data er vejet i forhold til alder, køn, region og uddannelse, så undersøgelsen er at betragte som repræsentativ i forhold til den danske befolkning.

About Lars Bennetzen 4194 Articles
Lars Bennetzen har været it- og gadget-journalist siden 1992, og arbejdet som redaktør på PC World, Ingeniøren, Jern- og Maskinindustrien, Procesteknik og Ugens Erhverv. I 2006 blev Lars Chefredaktør på Alt om DATA, og bestyrede det gode gamle it-blad gennem de næste 6 år. I 2012 blev Lars selvstændig og stiftede firmaet Blackbelt Communications og i 2015 startede han Tech-Test. Lars fungerer også som kommunikationskonsulent, taler, moderator og gadgetekspert.
Kommentar til artiklen?