Teknologi skal sænke benzinregningen

Der er masser af brændstof at spare med de korrekte teknologier mener Bosch

Moderne motorteknologi kan reducere brændstofregningen betragteligt. Start/stop-funktion, friløbsfunktion, forudseende navigation og andre værktøjer til at holde hastigheden så konstant som muligt sparer brændstof for hver kørt kilometer, og Bosch er klar med en række bud på ekstraudstyr, der gør kørslen mere økonomisk.

Mange af de teknologier, der kan hjælpe med til at begrænse brændstofsforbruget, findes allerede i mange bilmodeller, og behøver ikke altid at være dyre. For eksempel automatgear, der ifølge Bosch er et populært ekstraudstyr, kan hjælpe med til at spare på de dyre dråber.

Hvor det tidligere har været en tommelfingerregel, at automatgear øger benzinforbruget med ca. 1 liter pr. 100km, så gælder det ikke for det trinløse CVT-gear fra Bosch, her sparer man både på brændstoffet og reducerer CO2-udledningen. Denne effekt opnås ved konstant at optimere motorens omdrejningstal.

Start/stop og friløb

Mange nye biler er i dag udstyret med start/stop-funktion, der sikrer, at bilens motor stopper for eksempel ved rødt lys, en funktion der sparer omkring fem procent af brændstofsforbruget. Bosch er klar med en start/stop-friløbsfunktion, her stopper motoren også, uden at føreren kan mærke det, når bilen kan holde hastigheden ved blot at rulle, for eksempel ved en let hældning eller ved friløb. Motoren starter naturligvis med det samme igen, så snart bilen fører træder på speeder eller bremse. Resultatet er ifølge Bosch, at der spares op til 10 procent på brændstoffet i reel trafik.

Endelig forventer Bosch, at ved at koble bilens styresystem sammen med navigationssystemet, kan der opnås en besparelse på op til 15 procent. Det er et ret avanceret system, der ved hjælp af ruteoversigten forsøger at forudsige den nødvendige energimængde for at holde hastigheden, og samtidig overvåger radarsensorer trafikken, så der kan holdes en konstant hastighed afpasset til trafikken.

Del artiklen på

Om Lars Bennetzen (3665 Articles)
Lars Bennetzen har været it- og gadget-journalist siden 1992, og arbejdet som redaktør på PC World, Ingeniøren, Jern- og Maskinindustrien, Procesteknik og Ugens Erhverv. I 2006 blev Lars Chefredaktør på Alt om DATA, og bestyrede det gode gamle it-blad gennem de næste 6 år. I 2012 blev Lars selvstændig og stiftede firmaet Blackbelt Communications og i 2015 startede han Tech-Test. Lars fungerer også som kommunikationskonsulent, taler, moderator og gadgetekspert.