Verdens første 3D-printede bil klar på lørdag

På kun 44 timer kan din nye bil være klar. Det eneste der skal monteres er motor, el og ruder

Så er den her - næsten altså. Verdens første bil der bliver skrevet ud på en 3D-printer. Faktisk så bliver den færdig her i weekenden, forventningsvist på lørdag, hvor den skal køres ud af Chicagos McCormick Place Convention Center og ud på gaderne. 

Når den er færdig, vil den have været 44 timer under vejs, og de dele der ikke kan udskrives - den elektriske motor, batteri, ledninger og vinduesglas, er blevet monteret af teknikere.

I modsætning til produktion af en traditionel bil, hvor alle dele fremstilles enkeltvis og samles til en bil, så bliver hele konceptbilens krop skrevet ud som et enkelt modul, fra en såkaldt BAAM-maskine, hvor BAAM står for Big Area Additive Manufacturing.

Bilen hedder Strati, og den bliver udskrevet på konferencens mikrofabrik af kulfiberforstærket ABS-plastik. Firmaet Local Motors vil så montere de dele der ikke kan skrives ud af 3D-printeren.

Er det så sådan fremtidens bliver vil blive fremstillet? Det er et godt spørgsmål, men tænk lige over at Fords River Rouge kompleks i Dearborn har en kæmpe fabrik på næsten 1.5 millioner kvadrat meter, og kan bygge flere hundrede tusinde biler på et år. En mikroprinter kræver kun lidt mere plads end det endelige produkt, omkring 10 kvadratmeter, og den kan bygge en bil hver anden dag - altså hvis vi kan gå udfra hvor længe det tager at bygge en Strati (plads til to, nærmest en mikrobil). Samtidig er det let at ændre konfigurationen til mere plads, flere sæder, mere lofthøjde og så videre.

Det bliver interessant at se om bilindustrien tager denne spændende teknologi til sig.

Læs også:

Ny ’bil’ i Danmark må køres af (næsten) alle... Den nye Ive-car er lige blevet introduceret på det danske marked. Den er drevet af en 2.000 watt elmotor, og kan køre op til 90 km på en enkelt opladn...
Rindende vand i kommende biler Det lyder umiddelbart som en enkelt ide. Man kan jo bare sætte et par store vandbeholdere ind i bilen, ikke? Svaret er naturligvis, at det kunne ma...

Del artiklen på

Om Lars Bennetzen (2009 Articles)
Lars Bennetzen har været it- og gadget-journalist siden 1992, og arbejdet som redaktør på PC World, Ingeniøren, Jern- og Maskinindustrien, Procesteknik og Ugens Erhverv. I 2006 blev Lars Chefredaktør på Alt om DATA, og bestyrede det gode gamle it-blad gennem de næste 6 år. I 2012 blev Lars selvstændig og stiftede firmaet Blackbelt Communications og i 2015 startede han Tech-Test. Lars fungerer også som kommunikationskonsulent, taler, moderator og gadgetekspert.