Victoriansk action med steampunk-fortegn

The Order: 1886 blander historie med fantasi, action og politisk drama, men udviklerne har haft et særligt fokus, der får skydespillet til at halte gevaldigt

The order

Sonys helt store spiltitel til PlayStation 4 denne vinter byder på victoriansk steampunk action. Ready at Dawn har forsinket The Order: 1886 indtil flere gange, og spillet skulle have været et spil, der blev lanceret sammen med PlayStation 4 for halvandet år siden. Er The Order så ventetiden værd? Det kommer an på, hvor meget udseendet tæller.

The order

Se hvad PlayStation 4 kan!

Ready at Dawn forstår virkelig at blande det victorianske London sammen med syret steampunk, historiske figurer og myter. Resultatet er et skydespil med en vis originalitet, og The Order brillerer er på den grafiske front. Der er ingen tvivl i vores sind om, at hvis spillet i sin nuværende form var udkommet sammen med PlayStation 4 i 2013, ville det have været årsag til kollektiv jaw-dropping i alverdens stuer, men hvor grafikken er maratonløberens gode ben, er gameplayet benet, der halter – voldsomt.

The Order er et tredjepersons skydespil, der udspiller sig i London. Året er 1886, hvor det britiske imperium er udfordret – ikke udefra, men indefra. Londons gader er plaget af oprører og varulve, men Hendes Majestæts Orden af riddere skal beskytte imperiet mod disse mytiske bæster, der vokser i antal og styrke.

The order

Historien udvikler et større, politisk komplot hen ad vejen, og der går ikke mange minutter, før du lader dig suge ind i victorianertidens imaginære London, hvor store zeppelinere hoverer over imperiets hovedstad, mens du bevæbnes med automatvåben udviklet af selveste Niccola Tesla. Jo, The Order starter lovende, som maratonløbet skydes i gang, og begge ben spæner derudaf i de første kilometer.

Desværre bliver The Order skadet allerede et par timer inde. Her bliver det hurtigt evident, at spillet er en grafisk showcase for, hvor fantastisk grafik PlayStation 4 kan levere, mens gameplayet tegner et mere monotont billede. Du vandrer rundt i gader og korridorer, fantastisk flotte miljøer, mens du skyder på oprører og varulve. Fra tid til anden oplever du Quick Time Events, hvor du skal trykke på en bestemt knap på controlleren, inden tiden løber ud. Samtidig opfordrer spillet dig til at udforske værelser og afkroge for eventyrligt indhold, der giver dig et mere nuanceret billede af det London, som Ready at Dawn gerne vil portrættere. Desværre oplever vi meget få grunde til at gå på opdagelse mellem skydescenerne.

Om vi undersøger dokumenter og genstande har ingen betydning for spillets handling – det er spild af tid! Vi får ikke nye våben, power-ups eller andre værdifulde genstande, som hjælper os i kampens hede. De våben og ammunition, vi har behov for, bliver oftest efterladt af nedlagte fjender – så hvorfor gå på opdagelse i en meningsløs verden?

Dermed bliver gameplayet reduceret til et skydespil, hvor du enkelte gange skal udnytte Dual Shock-controllerens forskellige styringsegenskaber til at løse simple gåder – også her fejler Ready at Dawn. Vi kunne have ønsket os, at trackpad’et og de analoge styrepinde kom oftere i spil. Men frygt ej, for spillet når ikke at blive alt for monotont. Vi gennemførte spillet på cirka 9½ time.

The order

Det gode ben bærer læsset – et stykke af vejen

Ready at Dawn skal dog have ros for grafisk originalitet. Det alternative, victorianske London ser fantastisk ud! The Order er gennemsyret af en både storslåethed samt dunkel og håbløs stemning, som ofte associeres med victorianertiden. De officielle bygningers udseende er et imperium værdigt med skinnende marmor, blankpoleret mahogni og stofbeklædning med overvældende flot tekstur. Londons slumkvarter er omvendt præget af tåge, forfaldne træbygninger og tunge, ruinerede jerngenstande som jernbanespor og ovne.

The order

Karakterne i spillet er ligeledes designet ned til mindste detalje, hvor du kan se stingene i tøjet, alderens slidtage i ansigtet på de ældre riddere samt meget livagtige ansigtsudtryk. Endvidere er karakterernes kropbevægelser noget af de mest livagtige og omfattende, vi har set i et spil. Ready at Dawn må have brugt et utal af timer… dage på motion-capturing.

Alt sammen er akkompagneret af en fantastisk fantasi, hvor nutidig våbenteknologi bliver blandet med victoriansk design og steampunk.

Langt fra målstregen

Desværre kan den fantastiske grafik ikke kompensere for The Orders monotone og kortvarige gameplay. Allerede før sin udgivelse blev The Order kritiseret for at være alt for kort. Ready at Dawn afviste til dels kritikken, men her på Tech-Test mener vi, at et spil uden multiplayerfunktion som tager 9½ time at gennemføre er for kort – prisen ligger trods alt omkring kr. 450.

Som skydespil får vi en grandios oplevelse i flotte omgivelser, som vi bliver suget ind i qua stemning og fantasifuldhed. Som en flot og forførende, kvindelig maratonløber bliver vi betaget af The Orders atletiske bygning og løftet om en beundringsværdig, sportslig præstation, men da løberen begynder at halte fra starten af for at ende på båren kort tid efter, og hun begynder at tale, opdager vi den intetsigende tomhed i sindet bag det smukke, mystiske ydre. Vi har set, hvad The Order havde at byde på, og vi behøver ikke at mødes igen.

The order
Produktinformation

  • Titel: The Order: 1886
  • Platform: PlayStation 4
  • Genre: Skydespil
  • Antal spillere: 1
  • Udvikler: Ready at Dawn
  • Udgiver: Sony Computer Entertainment
  • Set til pris: Kr. 469
  • Mere information her

Bedømmelse

Samlet vurdering 60%

Udseendet er ikke alt, men det er ikke desto mindre, hvor The Order: 1886 har sin største styrke. Gameplayet er monotont, og spillet tager ikke mange timer at gennemføre. Der er ingen grund til at vende tilbage til spillet, når du først har pløjet igennem det en gang – for udforskningen af miljøerne har ingen betydning. Ready at Dawn har bevidst, de kan lave grandiose og flotte spil – nu mangler de at bevise, at de kan udvikle spil med dybde og indhold.

Kommentar til artiklen?