
I et interview med IGN erkender Xbox-chefen, Phil Spencer, at Xbox One har et proble, når gamere skal vente for længe på, at deres spil installeres på harddisken.
Spencer fortæller i interviewet, at Microsoft har kørt komparative tests mellem PlayStation 4 og Xbox One, hvor Sonys konsol generelt er hurtigere til at installere spillene. Xbox-chefen anerkender kritikken, at man ikke har lyst til at vente længe på at komme i gang. Han påpeger, at årsagen til den lange vente skyldes, at Xbox One oprindeligt var designet til konstant at være at på nettet – en feature som blev skrottet efter massiv kritik fra gamere og spilpressen.
– The change to having to deal with an offline-only state meant that all the install code-flows weren’t as perfect as they could be. Are there systematic reasons for that? Our drive’s (PlayStation 4 og Xbox One, red.) obviously the same speed, moving stuff into memory takes the same amount of time; hard drive speed’s basically the same, so what’s going on? Sagde Spencer til IGN.
Spencer afslørede desuden, at Microsoft er i gang med at reducere installationstiden, så tiden kommer til at matche PlayStation 4. Han kunne dog ikke komme med en eksakt dato for, hvornår det sker, eftersom reduktionen er en løbende proces, der ikke kan fikses med én opdatering.