Nyheder
58% af danske virksomheder overvejer at droppe amerikansk cloud
De seneste uger er der skabt stor tvivl om, hvem der er fjender, og hvem der er venner. Det diplomatiske og geopolitiske spil har ændret karakter, og det sender også rystelser ind i erhvervslivet. Nu viser en ny undersøgelse med respondenter fra 130 danske virksomheder med mere end 10 ansatte, at der allerede nu er gang i evalueringen af, om virksomheden har den rigtige cloud-leverandør til det nye verdensbillede. Undersøgelsen, der er udført af den danske cloud-udbyder ScanNet, viser, at 58% af de danske virksomheder, som har deltaget i undersøgelsen, med data hos en amerikansk cloud-udbyder i højere grad end for to måneder siden overvejer at droppe udbyderen til opbevaring af virksomhedens data. Virksomhederne overvejer i stedet at flytte data til udbydere med hovedsæde i EU. – Det geopolitiske billede ændrer sig drastisk i øjeblikket, og vores undersøgelse indikerer, at usikkerheden og det politiske spil også har sneget sig ind på ledelsesgangen og i it-afdelinger. Vi oplever lige nu, at både potentielle og eksisterende kunder kontakter os, fordi de vil blive klogere på om et tættere samarbejde med en dansk cloud-udbyder er gunstigt lige nu. Derfor var vi opmærksomme på stemningsskiftet, men det overrasker os alligevel, at så mange overvejer at skifte udbyder. De konkrete markedsforhold har jo ikke ændret sig, men den politiske usikkerhed har trukket linjerne skarpere op, og det ser ud til, at erhvervsledere er ideologisk drevne, præcis som vi har set med forbrugere, der boykotter amerikanske varer. Så vil tiden vise, hvor mange beslutningstagere, der i …. (læs mere her)