Business

Huawei investerer i samarbejde med AAU, investerer 35 millioner i forskning

20 forskningsprojekter er det indtil nu blevet til i et tæt samarbejde mellem teknologivirksomheden Huawei og Aalborg Universitet. Og nu er en ny aftale indgået. På den ene side står Huawei med indsigt i telekommunikation fra markeder over hele verden, og på den anden står AAU’s forskere fra Det Ingeniør- og Naturvidenskabelige Fakultet og Det Tekniske Fakultet for IT og Design. Kombinationen af de to parter har vist sig som et perfekt udgangspunkt for at skabe ny viden og teknologiske fremskridt. – Det er en win-win-situation. AAU er et af de ledende universiteter inden for ingeniør-videnskaben, og Huawei er ledende inden for ICT (informations- og kommunikationsteknologi). AAU huser nogle fantastisk dygtige forskere, og der er tillid og plads til, at vi tør udfordre hinanden. Derudover glæder det mig meget, at et samarbejde som vores – mellem industri og universitet – bidrager til, at nyuddannedes kompetencer i stadig højere grad matcher det, der efterspørges ude hos virksomhederne, forklarer Du Zhibin, præsident for Huawei Sweden R&D. Huawei er først med ny teknologi Den seneste udvidelse af samarbejdet sikrer i alt 35 millioner kroner til forskning i informations- og kommunikationsteknologi fordelt over de kommende fem år. For Aalborg Universitet er aftalen en mulighed for at få indblik i den absolut nyeste teknologi. – Det er vigtigt for os, at vi samarbejder med de førende i verden, og det er Huawei. På nogle områder inden for mobilteknologi, for eksempel 5G, er Huawei de første med ny teknologi hver gang, udtaler leder af Institut for …. (læs mere her)
Business

Tre nye it-uddannelser i København

AAU København er klar til at udbyde helt nye it-uddannelser fra september. Universitetet har netop fået Uddannelses- og Forskningsministeriets (UFM) godkendelse til at oprette en bachelor- og kandidatuddannelse i software engineering samt en kandidatuddannelse i cybersikkerhed – i øvrigt den første og eneste i Danmark. Stor mangel på IT-folk Universitetets udbygning af it-området er en reaktion på manglen på IT-uddannede, der vurderes at stige i de kommende år. En analyse fra UFM og Erhvervsstyrelsen spår, at der vil være et udækket efterspørgselspotentiale på 19.000 IKT-specialister i 2030 på landsplan, og at manglen på IKT-specialister med lange videregående uddannelser bliver særlig stor. Fremskrivningen viser her et underudbud af IKT-arbejdskraft med lange videregående uddannelser på ca. 13.000. Henrik Pedersen er dekan på Det Tekniske Fakultet for IT og Design, som de nye uddannelser hører ind under. Han glæder sig meget over oprustningen på IT-området: − Danmark står over for en kæmpe udfordring, hvor der bliver en massiv mangel på ingeniører og kandidater med IT-kompetencer. Derfor er det glædeligt, at ministeriet har lyttet til vores tilbud om at imødekomme behovet med de tre nye IT-uddannelser i København. Vi ser meget frem til at byde kommende studerende velkommen og give dem en uddannelse med kundskaber fra Danmarks største IT-universitet, siger Henrik Pedersen. Datalogimiljøet på AAU er placeret som nummer 1 i Danmark på både Leiden Ranking – videnskab (matematik og datalogi) samt på US News and World Report rankings – undervisning (datalogi). Og inden for elektrisk og elektronisk ingeniørvidenskab er AAU placeret som nummer …. (læs mere her)
Business

AAU-forskere vil energimærke software

Energiforbrug og CO2-aftryk skal være en parameter i fremtiden, når eksempelvis virksomheder og myndigheder skal anskaffe nye IT-systemer. Ligesom det i dag kendes fra hårde hvidevarer, kommer der i fremtiden til stå et A++ på et givent IT-system, hvis det står til IT-Brancheforeningen og en række medlemsvirksomheder, som derfor har bedt forskere fra Aalborg Universitet (AAU) om at kortlægge, hvordan software påvirker energiforbruget i IT-systemer. Forskningsprojektet, som netop er skudt i gang, foregår i samarbejde med kolleger fra RUC og DTU. Et stadig større strømforbrug IT sluger i dag omkring ti procent af verdens samlede elektricitetsforbrug. Og skal man tro på engelske The Times koster det lige så meget energi at se en film på Netflix, som det koster at koge vand til 60 kopper te. Spørger man Google, forbruger én googlesøgning den samme mængde energi, som en 60W-pære, der står tændt i 17 sekunder. − Tendensen er tydelig. IT brænder mere og mere energi af, for vi bruger mere og mere, og det bliver mere og mere avanceret. Derfor skal vi i fremtiden være meget mere bevidste om det energiforbrug, software er med til at generere, forklarer AAU-professor MSO Bent Thomsen. Software i sig selv bruger naturligvis ikke energi, men det gør den hardware, softwaren kører på. Hardwaren drives af software, så i den sidste ende er der en sammenhæng mellem software og energiforbrug, og derfor giver det ifølge Bent Thomsen mening at tale om et energimærke til software. Softwaresprog, compileren og datacentrene Bent Thomsen sætter i øvrigt spørgsmålstegn …. (læs mere her)