Business

Datalækage: Over 267 millioner Facebook-brugere har fået lækket deres personlige detaljer

I går kunne sikkerhedsforskere fortælle at mere end 267 millioner Facebook-brugere har fået lækket deres data til en offentlig tilgængelig database, hvor deres navne, Facebook ID og telefonnumre stod. Ikke alene var databasen offentlig tilgængelig, den var også helt åben, så der skulle ikke en gang et kodeord til for at se indholdet af den. Og for at gøre ting værre, så har den været tilgængelig i omkring to uger. Det er sikkerhedssitet Comparitech og sikkerhedsforskeren Bob Diachenko der har oplyst det til Business Insider. For ikke-amerikanere er der dog lidt godt nyt, for ifølge Bob Diachenko er det mest folk der bor i USA der har fået deres data offentliggjort. Men der er altså en del der kommer fra andre steder i verden, men det præciserer Bob Diachenko dog ikke. Sikkerhedsbristen betyder at folk kan rammes af spam og scam, fordi der har været stort set fri adgang til deres data. Men hvis du husker Cambridge Analytica-skandalen i 2018, så ved du måske også at Facebook fjernede telefonnumre fra deres API lige derefter. Så de telefonnumre der står i databasen er mere end 18 måneder gammel. Men så er spørgsmålet bare – har du skiftet password til Facebook inden for de sidste 18 måneder? Databasen er ikke længere online, men det har den været i over to uger, og der er gode chancer for, at databasen er blevet kopieret. Så hvis du vil være helt sikker, og hvis du ikke har skiftet dit kodeord for nyligt, så er det …. (læs mere her)
Ingen billede
Nyheder fra gl. site

God cybersikkerhed i Danmark

Undersøgelsen er udført af sikkerhedsmediet comparitech.com, hvor de har tjekket cybersikkerheden i 60 lande. De har undersøgt en række forskellige kategorier, lige fra malwareinfektioner til cybersikkerhedslovgivning. Og selvom der klart er lande der generelt, klarer sig bedre end andre, så er der ikke et enkelt land der er bedst i alle kategorier. Faktisk mener Rebecca Moody fra comparitech, at alle de lande de har tjekket godt kunne trænge til nogle markante forbedringer når det kommer til cybersikkerhed. Men hvor der ikke var lande der klarede sig godt over hele feltet, så var der lande der virkelig haltede bagefter når det kom til cybersikkerhed, og det har fået comparitech til at udforme en liste, der rangerer landene fra det mest sikre til det mindst sikre. Og selvom Danmark faktisk klarer sig rigtig godt, så lad os lige starte med det land der klarer sig værst i testen – Algeriet. Ifølge analysen fra comparitech, så er Algeriet det land der har den dårligste cybersikkerehd i verden. Det har den dårligste lovgivning indenfor cybersikkerhed, det har en enorm høj rate af maleware, både på computere og på mobile enheder, og det er dårligt forberedt når det kommer til cyberangreb. Når vi nu er ved lande der klarer sig dårligt, så har vores sydlige nabo, Tyskland, et problem når det kommer til finansiel malware. Faktisk så er det her at der findes flest, succesfulde, angreb sted med finansiel malware. Hele tre procent af brugerne i Tyskland har været ramt. Helt i top Vender vi …. (læs mere her)