Editors choice

TEST: Ubongo 3D

Jeg er ikke god til at se rumlige figurer eller mønstre, men det er min datter og min kone, og i Ubongo 3D har jeg fået så mange læstelige bank jeg ikke før kan huske at have tabt så mange gange i et spil. Men det gør ikke spillet mindre sjovt, for det har virkelig været det fedeste familiespil jeg længe har prøvet. Spillet, der kan spilles fra 1 til fire spillere, er både simpelt og kompliceret på samme tid. Hver spiller får en række kort, og på hvert kort er der trykt en figur. Den figur skal så dækkes helt af et udvalg af rumlige figurer – minder mest af alt om 3D-Tetrisfigurer – uden at gå over en højde på 2, og der er intet der må stikke udenfor. Virker det let? Det er det absolut ikke. Men skulle det alligevel være let, så fortvivl ikke, for spillet kommer med fire forskellige sværhedsgrader. Og det fede her er at hver spiller kan have sin egen sværhedsgrad. Personligt spiller jeg på letteste niveau, mens min kone og datter skal udfordres lidt mere. Hvert kort har kun en figur, men alt efter sværhedsgraden, op til 6 forskellige kombinationer af brikker man skal bruge til at dække figuren med (det slår man om med en terning i starten af spillet). Spillet er på tid, den der først får lavet sin figur har vundet omgangen, og det gør det ikke mindre stressende. Netop den finte med at man kan vælge forskellige sværhedsgrader …. (læs mere her)