Business

Microsoft vil indfange alt CO2 de nogensinde har udledt

Det er ikke kun i Danmark at der er ambitioner om at gøre noget for miljøet. Men Microsofts planer er alligevel en del mere ambitiøse end Danmarks. De vil nemlig ikke bare sænke udledningen, eller være CO2-neutrale. De ønsker at blive klimanegative inden 2030, og det i sådan en grad, agt de inden 2050 har indfanget alt den CO2 de nogensinde har udledt. Den teknologi der skal bruges til dette, er stadig ret dyr, og faktisk ikke sådan lige at komme til. Derfor har Microsoft planlagt at bruge 1 milliard dollars i løbet af de næste 4 år, til forskning og innovation indenfor reducering, indfangning og fjernelse af CO2 fra atmosfæren. Microsoft startede så fra et rigtig godt udgangspunkt, de har nemlig været CO2-neutrale siden 2012. Omvendt så har de været det ved at købe CO2-kvoter og vedvarende energi. 2012 var også året, hvor Microsoft indførte et internt afregningssystem til deres forretningsenheder, så de skulle betale en afgift for de drivhusgasser de udledte. Men det er så ikke længere nok for it-giganten. Microsoft præsident Brad Smith fortæller til The Verge, at de nu har planer om at få alt deres elektricitet fra vedvarende energi inden 2025. Samtidig vil de også til at opkræve deres forretningsenheder afgifter for alle de drivhusgasser de udleder i hele produktionskæden. Microsoft forventer at udlede 16 millioner tons CO2 i år, hvilket svarer til omkring så meget som 15 kul-baserede kraftværker producerer. I dag kan det koste op mod 600 dollars pr. tons CO2 der skal …. (læs mere her)