Bærbar teknologi motiverer børn til at lege udendørs

Det er det finske tøjbrand Reima, der har lanceret en bevægelsessensor, en app og et tøjkoncept der gør det sjovt for dit barn at lege udendørs

Virksomheden Reima Oy er kendt for dets funktionelle overtøj, der gør det muligt for børn at være udendørs så længe, de har lyst. Som et resultat af finsk problemløsning har Reima nu fundet en måde at hæve det fysiske aktivitetsniveau for børn. Løsningen, der er planlagt til at komme på markedet i efteråret 2016, hedder ReimaGO®. Det er en smart kombination af funktionelt overtøj, en bærbar bevægelsessensor og en gratis mobilapp, designet til at tiltrække børn og motivere dem til at bevæge sig.

”Forældre er bekymrede for, om deres børn bevæger sig nok, fordi de er så tiltrukket af konsoller og mobilspil. Men vi kan også vende det om og bruge spil til børnenes fordel! Efter at have været aktive og intensivt bevæget sig udendørs med deres ReimaGO® sensorer, kan børnene nyde de sjove spil på skærmen”, beskriver Elina Björklund, Reimas CEO.

”Det at lære børn at udsætte fornøjelse kan være meget udfordrende i dagens ”Jeg-vil-have-det-hele” samfund. Vi tror på, at ReimaGO® kan hjælpe: Spillet vil belønne børn for at nå deres mål, og forældre kan endda finde på yderligere belønninger. Alt dette er gjort på en sjov og inspirerende måde, som er i overensstemmelse med børns naturlige legesyge. Børn vil få de sundhedsmæssige fordele ved opfriskende motion, det sjove ved at spille et sejt spil samt det naturlige behag efter fysisk aktivitet – faktisk er det en trefoldig belønning”, fortsætter hun.

ReimaGO® sensorer og tøjkollektionen vil blive tilbudt til forhandlere globalt på alle Reimas markedsområder. Det kan også købes i efteråret 2016 gennem Reima® onlinebutikker i Finland, Sverige, Norge, Danmark, Tyskland, Polen, Rusland og Kina.

Udviklet i samarbejde med Suunto

Suunto, det finske sportsteknologibrand, som fejrer dets 80 års jubilæum i år, er på forkant med design og innovation inden for sportsure, dykkercomputere og sportsinstrumenter, der bruges af eventyrere verden over. ReimaGO® bevægelsessensoren er specielt udviklet til børn ved at bruge Suuntos Movesense® teknologi og ekspertise i at spore bevægelse. ”Vi er utroligt glade for, at vores teknologi vil inspirere børn til at være aktive og vi er begejstrede for at samarbejde med et andet ledende finsk udendørsbrand, Reima” siger Suuntos Innovation Architect, Kimmo Pernu, om produktudviklingssamarbejdet.

ReimaGO® handler ikke om at monitorere hjerterytmen eller tælle kalorier – den måler intensiteten og varigheden af børns fysiske aktivitet i løbet af dagen. Den starter, når barnet begynder at bevæge sig, og den kan blive brugt til at spore bevægelse overalt: i børnehaven, i skolen og til fritidsaktiviteter.

Aktivitetsdataene registreret af sensoren bliver indlæst til ReimaGO® applikationen, der virker på iOS og kan downloades gratis fra App-store i efteråret 2016. App’en er simpel, men inspirerende, sjov og nem at bruge: Spillet lader børnene se deres fremskridt og samle belønninger for deres aktivitet. Dette vil ikke tage meget tid – og børnene kan gå ud og lege igen. Forældre vil have deres egen tilkobling til app’en, hvor de nemt kan følge deres børns aktivitetsniveau samt sætte individuelle mål og belønninger.

Anvendeligt, vaskbart og praktisk talt ubrydelig

ReimaGO® sensoren er vandtæt, og den virker også i ekstremt koldt vejr – ligesom det overtøj, den kan sættes fast på. Flere AW16 Reima® produkter har en ReimaGO® lomme, i hvilken der er en lamineret Movesense® connector til at fastsætte ReimaGO® sensoren på. Sensoren kan også puttes i andre lommer, men den måler de mest troværdige resultater, når den placeres tættest på overkroppen.

About Lars Bennetzen 3856 Articles
Lars Bennetzen har været it- og gadget-journalist siden 1992, og arbejdet som redaktør på PC World, Ingeniøren, Jern- og Maskinindustrien, Procesteknik og Ugens Erhverv. I 2006 blev Lars Chefredaktør på Alt om DATA, og bestyrede det gode gamle it-blad gennem de næste 6 år. I 2012 blev Lars selvstændig og stiftede firmaet Blackbelt Communications og i 2015 startede han Tech-Test. Lars fungerer også som kommunikationskonsulent, taler, moderator og gadgetekspert.
Kommentar til artiklen?