AI øger svindel mod unge og forhandlere

Kunstig intelligens har ført til en markant stigning i svindel, og Generation Z er særligt udsat, viser ny rapport

Illustration: Gemini (AI)

Svindel med kunstig intelligens er steget eksplosivt. Mere end hver tredje dansker er blevet ramt af betalingssvindel det seneste år, med et gennemsnitligt tab på 7.300 kr. Generation Z, i alderen 16 til 27 år, er særligt hårdt ramt, hvor 56,7 % har oplevet svindel det seneste år – et fald fra 59 % sidste år. Ifølge Tobias Lindh, administrerende direktør for Adyen i Norden og Baltikum, gør AI svindel mere sofistikeret og udbredt, især i online spiluniverser og på sociale medier, hvor unge færdes.

Fra 2022, da AI for alvor brød igennem, steg antallet af phishing-e-mails med hele 1.265 %, ifølge SlashNext. Også danske forhandlere mærker konsekvenserne: 39 % har oplevet en stigning i svindelforsøg det seneste år. 45 % af forhandlerne har tabt mindst 10.000.000 kr. som følge af svindel, og for en femtedel overstiger tabet 68.000.000 kr.

Dog er der lyspunkter, da 40 % af forhandlerne nu anvender AI til at bekæmpe svindel i butikken. Tobias Lindh fremhæver vigtigheden af, at butikker tager AI i brug for at matche svindlerne, men understreger udfordringen ved at balancere sikkerhed med risikoen for fejlagtigt at afvise reelle betalinger. Dette kræver et system med omfattende betalingsdata for at kunne skelne mellem svindlere og gode kunder.

Disse tal kommer fra Adyens Retailbarometer 2025, en global undersøgelse baseret på 14.000 forhandlere og 41.000 forbrugere fra 28 markeder, inklusive 500 danske virksomheder og 1.000 danske forbrugere. Undersøgelsen blev gennemført mellem den 10. februar og den 12. marts 2025.