Nyhedsbrev

TEST: MMX 150 – gaming headset der leverer fed musikkvalitet

Hvad gør et godt gaming-heasdset, det spørger jeg mig selv ofte. Og svaret er altid det samme. God dynamik i bassen, klare toner så jeg kan høre hvor pokker mine fjender kommer fra og endelig en god komfort, så jeg kan holde ud at have det på i mange timer. Som ekstra bonus må det også godt levere god musikkvalitet, for jeg gider bare ikke skifte headset – et må være nok. MMX 150 wireless fra beyerdynamic tjekker rigtig mange af de bokse, og så er prisen ikke forskrækkende høj. Headsettet er et over-ear-headset, og et af de store af slagsen. Ørekopperne dækker rigeligt mine ører og det er langt fra et diskret headset. Det kommer med en fleksibel og aftagelig mikrofon, så du kan placere den lige hvor du har behov for, eller fjerne den, hvis du ikke har behov for at snakke. Inden jeg kommer til lydkvaliteten, så skal jeg vende byggekvaliteten, for den imponerede mig ikke. Jeg er vant til at headsets fra beyerdynamic er robust og nærmest råber robusthed og høj byggekvalitet. Men med MMX 150 wireless får jeg mere en plastik-følelse, og den dukkede op i samme øjeblik jeg pakkede det ud af æsken. Væk var følelse af elegance, erstattet af plastik og billig byggekvalitet. Det er ikke det samme som et skrøbeligt headset. Jeg er sikker på at headsettet holder til lidt af hvert, det var bare en uvant byggekvalitet og ditto materialevalg fra den erfarne producent. Ørekopperne er beklædt med et velour-agtigt stof …. (læs mere her)
Gold

TEST: Computerhøjttaleren Pebble Nova er en markant forbedring

De færreste computere har indbyggede højttalere der giver en speciel god lyd, og derfor er vi også mange der gør brug af et sæt højttalere koblet til vores laptop. Creatives Pebble-serie startede med at være små runde højttalere der ikke gjorde det store ud af sig, hverken på designside eller på lydsiden. Men det er med tiden blevet bedre, og den nyeste version, Pebble Nova, er både rigtig flot og har en rigtig god lyd. Højttaleren er designet så den både kan monteres på en stander så den løftes op i rummet, eller den kan monteres direkte på en base så den er tæt på bordet. Begge dele giver en fed lyd, og uanset hvilken måde du monterer den på, har den en 450 vinkel så lyden ikke sendes blindt ud i rummet, men op mod dine ører. Samtidig er den udstyret med RGB-lys i bunden, så den kan lyse og blinke i alle tænkelige farver. Så langt så godt – Creative har sikret at den fungerer sammen med deres Sound Blaster X5, og så understøtter den, naturligvis, deres egen Acoustic Engine-lydteknologi som Surround, Smart Volume, Bass, Dialog+ og Crystal Voice. For at få adgang til alle de funktioner, og indstille RGB-lysets funktioner, skal du bruge Creatives egen app, og forbinde til højttalerene via bluetooth. Hvilket minder mig om – du kan forbinde til højttalerne på to måder. Enten via et traditionelt lydkabel eller via bluetooth. Det sidste er klart en fordel, hvis du vil spare på ledningerne, men som …. (læs mere her)
Nyhedsbrev

TEST: Epos Impact 500 – spændende men skrøbeligt headset

Der bliver afholdt stadig flere onlinemøder, f.eks. i Teams, og i takt med hybride kontormiljøer er der rigtig mange af os, der ender i kontorer med mange kolleger, og derfor kan have brug for at lukke baggrundsstøj ude. Det nye headset fra Epos, Impact 500, er ifølge producenten designet til moderne kommunikation, og certificeret til Microsoft Teams. Som udgangspunkt kan jeg godt lide denne type headsets. De giver god mening i den type kontorlandskaber vi har i dag. Men allerede da jeg pakkede headsettet ud, blev jeg lidt skuffet. For headsettet virker meget skrøbeligt. Det er tyndt og det virker som et headset der let går i stykker. Det er muligvis ikke tilfældet, men det er den følelse jeg fik da jeg tog fat i det. Headsettet er et on-ear-headset, og det er næste problem. For heasdsettet lover at lukke omverdenens lyde ude, og det er en kompliceret opgave for et headet der placerer sig direkte på øret. Fordi øret ikke er dækket helt, er det tæt ved en umulig opgave, og det viste min test da også. Den indbyggede ANC gør et tappert forsøg, men det er bare ikke muligt at lukke omverdenens larm ude. Under opkald fjerner mikrofonen dog fint alle andre lyde, så dem du snakker med bliver ikke forstyrret af kontorets lyde. Jeg synes så også, at headsettet presser lidt for meget ind på øret – sikkert et forsøg på at lukke støj ude – og det gør at det ikke er behageligt at have briller …. (læs mere her)
Editors choice

TEST: Wavell 4 Aero – open-ear-headset med markant forbedret lyd

Det er ikke alle der nyder at bruge in-ear-headset. Det kan være både irriterende, og smertefuldt, for øregangen hvis den korrekte pasform ikke kan findes. Og hvor et over-ear-headset eliminerer det problem, så er det ikke altid lige fedt at bruge det i gadebilledet. Men open-ear-teknologien der er blevet stadig mere populært løser de problemer. Det mindre høj grad om et in-ear-headset når det kommer til at være diskret, det går ikke ind i øregangen og presser og det lukke ikke omverdenen ude. Jeg har testet det helt nye Wavell 4 Aero fra danske Wavell, og jeg er faktisk ret positivt overrasket over headsettet. Ikke alene har Wavell sikret at det sidder godt og komfortabelt rundt om øret, de har også sikret at headsettet leverer en virkelig fed lyd. Wavell selv mener at det skyldes at de bruge den nye Air Conduction-teknologi, der skulle gør at du både kan høre din egen vejrtrækning og ikke mindst trafikken og omverdenen. Det er så heller ikke noget helt billigt headset, men kvalitet koster, og dansk kvalitet er jeg faktisk klar til at betale lidt mere for. Design og komfort Det overordnede design har jeg set før. Wavell 4 Aero ligner et futuristisk vågen der i dette tilfælde så snor sig rundt om dit øre, og hvor selv højttalerenheden lægger sig oven på øret, men uden at gå ind i øregangen, og helt uden at lukke af for omverdenen. Wavell har så alligevel lavet et par små designændringer, ikke mindst har de udstyret …. (læs mere her)
Editors choice

TEST: HDB 630 – headsettet der bliver ved med at give

Jeg er vild med at lytte til musik, og om jeg træner, kører bil eller arbejder med min computer, så er der (næsten) altid musik i baggrunden. Men musikken bliver bare langt bedre når den kommer ud af gode højttalere, eller et godt headset. Og HDB 630 hører til i toppen af denne kategori, når vi altså snakker om over-ear headsets til omkring 4.000 kroner. Håndtering af headsettet, lige fra at tage det ud af det flotte etui, til at tilpasse det og tage det på, er en fornøjelse. Det er bygget af super solide og robuste materialer der giver headsettet en følelse af eksklusivitet. Jeg ved ikke om der er metal i nogle af delene, det føles som hård plast. Men det ligner aluminium og sort plast og det ser virkelig fedt ud. Øredutterne er beklædt med kunstlæder og det samme gælder hovedbøjlen og det er med til at give det en lækker følelse når du har det på, og den memory-foam som øredutterne er lavet af, er ligeledes super lækre. Så når jeg har det på, har jeg hverken følelsen af at headsettet presser for meget, eller at det bliver for varmt under øredutterne. Og jeg brugte headsettet i timevis, og til tider glemte jeg næsten at jeg havde det på – fed følelse. Der er ingen tvivl for mig om, at dette headset hører til blandt de mest komfortable over-ear-headsets jeg har prøvet i denne prisklasse. Når det kommer til støjreduktion klarer headsettet sig også rigtig godt. …. (læs mere her)