Folk bruger mere tid sammen, hvis de lytter til musik. Det viser den seneste ”Life at Home” rapport, som IKEA netop har lavet på baggrund af mere end 12.000 interviews verden over. Generelt bidrager positive lyde til, at man føler sig både inspireret (25 pct.) og elsket (14 pct.).
På baggrund af de meget klare tilkendegivelser om, hvad musik betyder for hjemmet fra mennesker over hele verden, satte IKEA sig for at udvikle sit bud på et sæt trådløse højttalere, der let kan integreres i hjemmet. Vel at mærke til priser, hvor de fleste kan være med.
– Traditionelt set opfatter mange belysning som det, der skaber en hyggelig og hjemlig atmosfære. Men vi ved nu, at musik er mindst lige så vigtigt. Musik er tit meget følelsesladet, og man kan derfor med et enkelt tryk på en knap eller på telefonen skabe en hjemlig atmosfære. Når man sætter musik på, forvandler man rummet og gør det personligt, siger Julie Grue, Commercial PR Responsible, IKEA Danmark.
Eneby bluetooth-højtaleren, er i varehusene nu, kan også stå frit på bord eller hylde og monteres på væggen. Højtaleren fås i to forskellige størrelser til henholdsvis 699 kr. og 399 kr.
Eneby er første skridt fra IKEA ind på markedet for musik og lyd. Næste år lancerer IKEA desuden kollektionen Symfonisk i samarbejde med Sonos. Kollektionen kommer til at rumme en række forskellige produkter, og kombinerer således IKEA og Sonos’ forskellige ekspertiser i bolig og lyd.