Nyheder fra gl. site

Huawei klar med alternativ til Android og Windows i starten af 2020

Faktisk så kan vi allerede risikere at se de nye operativsystemer fra Huawei senere på året, det fortalte Richard Yu i et interview med CNBC. Men det kommer dog kun til at ske, hvis det viser sig, at Huawei vil blive permanent stoppet i et at bruge Android og Windows. Huawei blev i sidste uge placeret på USA blackliste, der kræver at amerikanske virksomheder først skal få tilladelse fra regeringen før de må sælge noget til Huawei. Det betyder blandt andet, at Google, Intel, ARM, Qualcomm og mange andre har lukket af for Huawei, og at Microsoft har smidt Huawei ud af deres onlinebutikker, og er på vej til at smide dem ud af deres fysiske butikker. Det kinesiske firma har tidligere sagt at de har deres eget OS, som de kan bruge hvis de skulle blive udelukket fra Android og Windows. Og nu siger Richard Yu så, at de kan være klar med deres operativsystemer i fjerde kvartal i år, og med en version der rammer udenfor det kinesiske marked, senest i andet kvartal i 2020. Til CNBC siger Richard Yu: ”I dag ønsker Huawei stadig at bruge Microsoft Windows og Google Android. Men hvis vi ikke kan bruge det, så vil Huawei forberede plan B om at bruge vores eget OS.” Huawei har også en app-store parat, ja faktisk så har de allerede App Gallery installeret på alle Huawei-mobiler, men langt de fleste apps er kinesiske varianter af kendte apps fra Google Play. Men det kan jo være …. (læs mere her)
Nyheder fra gl. site

Ingen ARM-teknologi eller SD-læser i fremtidige Huawei-enheder

En af de ting der har gjort Huaweis smartphones så gode er deres Kirin-processorer. Men de processorer baserer sig på ARM-teknologien, og nu er det slut med at bruge den. Selvom ARM ikke er et amerikanske firma, men engelsk, så har ledelsen besluttet sig til at suspendere alt handel med Huawei. Det viser dokumenter som den engelske tv-kanal BBC er kommet i besiddelse af. Ifølge dokumentet har ARM instrueret alle ansatte i at stoppe alle aktive kontakter og afventende aftaler med Huawei og deres underafdelinger for at leve op til den amerikanske handelseblokade. Årsagen: ARM mener, ifølge dokumenterne, at deres design indeholder teknologi der stammer fra USA, og derfor kan må de så ikke handle med Huawei længere, mener ledelsen i ARM. Det kan godt vise sig at gå hen og blive noget nær et dødsstød for Huaweis smartphones. En ting er at de måske skal udvikle deres helt eget operativsystem, men at de skal designe en helt ny processor fra bunden kan vise sig at være en opgave som selv ikke Huawei vil kunne løse. Huawei benytter endda ARM-teknologien i deres 5G-basestationer, og det betyder at det også her kan få katastrofale konsekvenser for Huawei. For at gøre ondt værre, så Huawei også blevet udelukket fra SD Association, der er den organisation der lægger standarder for SD og microSD-kort. Det betyder at Huawei i fremtiden ikke længere må have SD eller microSD-kort understøttelse i deres smartphones eller laptops. Overfor Android Authority bekræfter SD Associaiton, at de har fjernet Huawei …. (læs mere her)