Nyheder

Mængden af ondsindede mails steg markant i 2025

Der er fortsat massiv aktivitet fra it-kriminelle, når det gælder distribution af uønsket og skadelig post. Ifølge en ny opgørelse fra sikkerhedsfirmaet Kaspersky bestod 44,99% af den globale mailtrafik i 2025 af spam. Tallene dækker ikke kun over klassisk reklamespam, men inkluderer en bred vifte af trusler såsom phishing, svindel og malware. Samlet set stødte brugere på over 144 millioner ondsindede eller potentielt uønskede vedhæftede filer i løbet af året, hvilket svarer til en stigning på 15% sammenlignet med året før. Data fra rapporten viser, at Europa var den næstmest udsatte region med 21% af de registrerede antivirus-detektioner, kun overgået af APAC-regionen, der tegnede sig for 30%. Ser man på specifikke lande, lå Kina i toppen med 14%, efterfulgt af Rusland (11%), Mexico (8%) og Spanien (8%). Nye metoder og misbrug af AI Rapporten peger på flere tendenser, der forventes at fortsætte ind i 2026. Angriberne kombinerer i stigende grad forskellige kommunikationskanaler, hvor ofre lokkes fra mail til telefonopkald eller beskedtjenester. Desuden ses en stigning i brugen af QR-koder gemt i PDF-filer eller direkte i mailteksten. Dette gøres for at omgå sikkerhedsfiltre og få brugeren over på en mobil enhed, hvor sikkerheden ofte er lavere end på en firma-PC. Svindlerne udnytter også legitime platforme. Kaspersky har blandt andet observeret misbrug af OpenAI’s funktioner til at sende invitationer fra legitime adresser, samt en genopblussen af kalender-baseret phishing rettet mod virksomheder. , udtaler om udviklingen: Email phishing shouldn’t be underestimated. Our report reveals that one in ten business attacks starts with phishing, …. (læs mere her)
Nyheder fra gl. site

AI bruges stadig mere i kampen mod cybertrusler

Antallet af cybertrusler er eksploderet under pandemien. Således har 72 procent af danske virksomheder oplevet et stigende antal e-mailtrusler i løbet af det seneste år – og for at imødekomme truslerne tyr stadig flere virksomheder til kunstig intelligens (AI) og maskinlæring (ML). Globalt bruger 46 procent af de adspurgte virksomheder i dag de to teknologier, der både kan hjælpe med at opdage og håndtere trusler såsom malware, spam, zero-day exploits og angreb ved hjælp af social engineering. Det er en stigning på 8 procentpoint i forhold til sidste år. Når det kommer til Danmark, viser undersøgelsen, at hele 52 procent af de adspurgte virksomheder bruger teknologierne, mens 42 procent forventer at gøre brug af teknologierne inden for det kommende år. Cyberkriminelle udnytter klassiske adfærdsmønstre, psykologi og teknologi til at gøre deres angreb sværere at identificere og forhindre. Kunstig intelligens er blevet et effektivt modsvar for virksomheder, da det kan spotte trusler og angreb tidligt ud fra eksempelvis stavefejl, mistænkelige vedhæftninger og ved at analysere forholdet mellem afsender og modtager; fx ved at se på, om afsenderen har været i kontakt med nogen i organisationen før, eller om mailen kommer ud af det blå. Nogle cyberkriminelle bruger også deepfakes, og her kan kunstig intelligens opdage de falske videoer ved at analysere billeder og lyd. Teknologien kan betegnes som virksomheders første forsvarslinje, der fanger uregelmæssigheder hurtigere og mere effektivt end mennesker. Elaine Lee, dataforsker i Mimecasts Cybergraph-team Udviklingen går langsommere end ventet Sammenlignet med tilsvarende undersøgelse fra sidste år er det tydeligt, …. (læs mere her)
Business

Elon Musk og Tesla i centrum af to nye spam-kampagner

Den 15. maj opdagede Bitdefender Antispam Lab to nye spam-kampagner, der forsøger at udnytte Elon Musk og Teslas fokus på kryptovaluta til at franarre folk deres bitcoins. Kampagnerne fokuserer på både Musk og Tesla og er bygget op på samme måde, hvor man skal sende et mindre beløb i bitcoin for at kunne modtage et større beløb af bitcoins – der selvfølgelig aldrig bliver sendt retur. Den første kampagne forestiller at komme fra Teslas marketingafdeling og forklarer, at Elon Musk gerne vil give 5000 bitcoins væk gratis: De cyberkriminelle forsøger at omgå spam-filtre ved at sammensætte en række forskellige emnelinjer og tekst, hvor nogle bruger modtagernes navne, mens andre er skrevet mere generisk med fokus på, at Elon Musk giver gratis bitcoins væk. Kampagnen er rettet mod USA og Europa, men langt størstedelen af modtagerne (79%) befinder sig i Sverige. Tesla giver bitcoins væk til en værdi af 750 millioner dollars I den anden kampagne udnytter de kriminelle det faktum, at Tesla tidligere på året opkøbte bitcoins til en værdi af 1.5 milliarder dollars ved at påstå, at de 750 millioner dollars af dem skal gives væk: Modtagerne opfordres til at sende mellem 0,1 og 50 bitcoins og få det dobbelte af det, de sender tilbage, med det samme. Svindlerne har endda været kreative og tilføjet en QR-kode, som modtagerne kan bruge til at overføre med. Kampagnen har nået mere end 30.000 modtagere verden over og ved seneste gennemgang af én af de cyberkriminelles krypto-wallets, der er tilknyttet denne kampagne, …. (læs mere her)
Nyheder fra gl. site

Eksplosion i ransomware i 2020

2020 var et år præget af corona-pandemien. Både når vi taler om almindelige menneskers liv, og når vi taler om udviklingen inden for trusler i cyberspace. I 2020 tilpassede cyberkriminelle nemlig deres kampagner og forsøgte at udnytte verdens ulykke til egen vinding. Herunder følger nedslag i rapportens vigtigste pointer, bl.a. udviklingen inden for ransomware-angreb, hvilke IoT-enheder de kriminelle går efter, samt hvilke der modtager mest spam. Ransomware steg med 485% Antallet af ransomware rapporter fra Windows-baserede enheder steg globalt med 485 procent i 2020 i forhold til 2019. Det lyder måske som et stort tal, men det er faktisk mindre end forventet. Årsagen til det lavere tal lader til at være, at ransomware-operatørerne i højere grad har rettet deres fokus mod større mål. Ved at gå målrettet efter større ofre, som profitable virksomheder og velkendte organisationer, kan truslen om et nyt redskab de kriminelle tog i brug i 2020, afpresning, nemlig give bedre resultater. Ransomware-operatørerne er begyndt at true deres ofre med at offentliggøre særligt følsomme data, som de har fundet under deres angreb, hvis ikke ofrene betaler løsesummen. Størstedelen af de globale ransomware-angreb fandt sted i løbet af 2020’s første seks måneder. Det samme gælder angreb i Danmark, hvor henholdsvis første og andet kvartal oplevede 32 procent og 27 procent af årets samlede angreb. En anden interessant udvikling, som Bitdefenders telemetri viser inden for trusler mod Windows-baserede enheder, er, at globale trusselsrapporter relateret til malwaren TrickBot faldt markant i løbet af 2020. TrickBot er en trojansk hest, der oftest …. (læs mere her)
Ingen billede
Business

It-kriminelle skifter fokus

Det slovakiske it-sikkerhedsfirma ESET, har lige frigivet deres trusselsrapport for første kvartal 2020, og den viser ganske forventeligt, at de cyberkriminelle har skiftet fokus. Det betyder dog ikke at de har glemt deres gamle metoder, blot at de har lagt en markant større indsats på områder, hvor de forventer hurtigt at kunne tjene penge – nemlig vores frygt for Corona-smitten. I forordet til rapporten skriver Roman Kovac, Chief Research officer, blandt andet at de cyberkriminelle ikke har tøvet med at udnytte den offentlige frygt der er omkring Corona-pandemien. Således så ESET en stor stigning i marts, omkring scam- og malwarekampagner der brugte Corona-pandemien som lokkemiddel. Et andet område hvor der også har været gang i aktiviteterne er når det kommer til Stalkerware til Android-enheder, og hvis du ikke ved hvad Stalkerware er, så kommer jeg ind på det om lidt. Den helt store trussel Der hvor eksplosionen indenfor trusler er sket i sidste kvartal er de såkaldte Web-trusler, og det er her at frygten for corona-pandemien for alvor bliver brugt som lokkemad, eller skræmmemiddel. ESET har brudt Web-truslerne ned i fire kategorier, Malware, Scam, Phishing og Malware Object. Hvor Malware kommer fra websteder der er kendte for at levere malware, så kommer Malware Object fra helt legitime websteder, der på forskellige måder er blevet inficeret med malware, og nu spreder den. Her er der ingen tvivl om, at det er den traditionelle malware der blev sporet mest af, men scam havde det største antal af unikke webadresser tilknyttet. Ifølge ESET …. (læs mere her)