Elon Musk og Tesla i centrum af to nye spam-kampagner

Elon Musk og Tesla er omdrejningspunktet i to nye spam-kampagner, der forsøger at narre bitcoins ud af modtagerne. Det viser en ny rapport fra Bitdefender Antispam Lab

Den 15. maj opdagede Bitdefender Antispam Lab to nye spam-kampagner, der forsøger at udnytte Elon Musk og Teslas fokus på kryptovaluta til at franarre folk deres bitcoins. Kampagnerne fokuserer på både Musk og Tesla og er bygget op på samme måde, hvor man skal sende et mindre beløb i bitcoin for at kunne modtage et større beløb af bitcoins – der selvfølgelig aldrig bliver sendt retur.

Den første kampagne forestiller at komme fra Teslas marketingafdeling og forklarer, at Elon Musk gerne vil give 5000 bitcoins væk gratis:

Kilde: Bitdefender

De cyberkriminelle forsøger at omgå spam-filtre ved at sammensætte en række forskellige emnelinjer og tekst, hvor nogle bruger modtagernes navne, mens andre er skrevet mere generisk med fokus på, at Elon Musk giver gratis bitcoins væk.

Kampagnen er rettet mod USA og Europa, men langt størstedelen af modtagerne (79%) befinder sig i Sverige.

Tesla giver bitcoins væk til en værdi af 750 millioner dollars

I den anden kampagne udnytter de kriminelle det faktum, at Tesla tidligere på året opkøbte bitcoins til en værdi af 1.5 milliarder dollars ved at påstå, at de 750 millioner dollars af dem skal gives væk:

Killde: Bitdefender

Modtagerne opfordres til at sende mellem 0,1 og 50 bitcoins og få det dobbelte af det, de sender tilbage, med det samme. Svindlerne har endda været kreative og tilføjet en QR-kode, som modtagerne kan bruge til at overføre med.

Kampagnen har nået mere end 30.000 modtagere verden over og ved seneste gennemgang af én af de cyberkriminelles krypto-wallets, der er tilknyttet denne kampagne, var der gennemført 31 transaktioner til en værdi af 1965,21 dollars.

Svindelnummeret med at tilbyde hurtig rigdom for et mindre beløb er altså lige så aktuelt, som det altid har været. Svindlerne følger blot med tiden og udnytter nu også krypto-valutaernes genvundne popularitet til at franarre folk deres penge. Hvis et tilbud er for godt til at være sandt, så er det som regel også tilfældet.

About Lars Bennetzen 3837 Articles
Lars Bennetzen har været it- og gadget-journalist siden 1992, og arbejdet som redaktør på PC World, Ingeniøren, Jern- og Maskinindustrien, Procesteknik og Ugens Erhverv. I 2006 blev Lars Chefredaktør på Alt om DATA, og bestyrede det gode gamle it-blad gennem de næste 6 år. I 2012 blev Lars selvstændig og stiftede firmaet Blackbelt Communications og i 2015 startede han Tech-Test. Lars fungerer også som kommunikationskonsulent, taler, moderator og gadgetekspert.
Kommentar til artiklen?