Nyheder fra gl. site
Apple satser på vedvarende energi
I starten af september kunne Apple meddele, at virksomheden vil investere i opførelsen af to af verdens største landvindmøller, som skal bringe virksomhedens forsyningskæde og produkter et skridt nærmere CO2-neutralitet. De 200 meter høje vindmøller, der placeres nær Esbjerg, forventes at producere 62 gigawatt-timer årligt – hvilket er nok til at forsyne næsten 20.000 hjem med strøm – og vil fungere som teststed for kraftige landvindmøller. Strømmen, der produceres i Esbjerg, skal forsyne Apples datacenter i Viborg, og al overskudsstrøm vil blive sendt ud i det danske elnet. “Bekæmpelse af klimaforandringer kræver hurtig handling og globalt partnerskab, og datacentret i Viborg er et godt bevis på, at vi formår at tackle vores generations udfordring. Investeringer i ren energi giver banebrydende innovationer, som forsyner virksomheder og lokalsamfund med ren energi og skaber gode jobmuligheder. Det er et område, hvor vi skal tage teten, for Jordens og fremtidige generationers skyld. Lisa Jackson, Apple Vice President for Environment, Policy and Social Initiatives I sidste måned offentliggjorde Apple sine planer om at blive CO2-neutral gældende for alle forretningsaktiviteter, produktionsforsyningskæden og produkternes livscyklus senest i 2030. Apples aktiviteter drives allerede af 100 procent vedvarende energi og er CO2-neutrale, men denne nye forpligtelse betyder, at senest i 2030 vil alle solgte Apple-enheder være klimaneutrale. Det indebærer, at alle leverandører baseret i Europa skal overgå til vedvarende energi. Ren energi hos leverandør Leverandøren Varta med base i Tyskland har forpligtet sig til at fremstille Apple-produkter ved brug af 100 procent vedvarende energi. Over hele Europa arbejder Apples …. (læs mere her)