Editors choice

TEST: Pladespilleren vender tilbage

Jeg voksede op med vinylplader og traditionelle pladespillere. Men i takt med at cd’en udkonkurrerede vinylpladen, og streamingmusikken fjernede cd’en fra butikshylderne, har jeg helt glemt, hvordan det er at have en pladespiller stående. Men danske Argon Audio, har længe produceret pladespillere, og tidligere på året sendte de TT-4 på gaden. En traditionel pladespiller til en meget attraktiv pris. Argon Audio har dog ikke bare kopieret tidligere pladespillere, de har videreudviklet deres pladespiller, og ikke mindst tonearmen har fået en markant opgradering. Den er nu fremstillet i kulfiber, hvilket oprindeligt gav Argon Audio nogle problemer. Armen gav nemlig nogle markant resonanser, der ikke ligefremt var ønskelige i en analog pladespiller. Men en teknologi, hvor de lavede en, præcis, lille slids i tonearmen, fjernede resonansen og sikrede at armen stadig beholdt den ønskede stivhed. (Den teknologi er forresten patentanmeldt) Da jeg fik TT-4 hjem til test, var den ikke samlet. Og selvom det faktisk lykkedes for mig at få den samlet, så var det ikke fordi der var en helt fantastisk samlevejledning. Faktisk så brillerede den ved sit totale fravær. En tekstbeskrivelse af samlearbejdet var der dog, og det lykkedes for mig at få samlet TT-4, men drivrem og hele baduljen. Men netop drivremmen voldte mig lidt problemer, ikke mindst fordi mine fingre er lidt for store til at få fat i den gemmen et relativt lille hul i pladetallerkenen. Men det lykkedes da til sidst. Jeg fik også monteret pick-up’en, kontravægt og låg. Resultatet var en virkelig flot, og meget …. (læs mere her)